Monday, April 26, 2010

Rock Kapak

Satu petang aku sama Hazim pekena teh dekat Muhibbah. Akak-akak kerja giant masing-masing ligat mengorder sambil taip sms.Aku tengok Si Ane tak cakap banyak, kumat kamit tulis order dekat buku 555. Berpeluh jugak dia.

Akak depan meja aku order mee goreng mamak sama sirap limau. Punyelah gelojoh. Sesekali aku nampak ada mee terkeluar dari mulut bila dia dah start pot pet. Masyaallah.

'Ane kasik kira'
Akak mee terkeluar dari mulut bersuara.

'Rm5.30'
Si ane jawab dengan senyuman paling hensem dia boleh buat.

'Nah, 5 ringgit. 3 posen tu halal je la ane'
'5 ringgit 3 posen la akak'
'3 posen pun nak berkira? aku makan sini tetiap hari la ane'
'jangan macam itu la akak, 3 posen bagi. saya bukan bos'

Akak mee terkeluar dari mulut seluk beg duit sambil letak 3 posen atas meja.
'hish, berkire betul la kau!'

Ane kutip syiling, simpan dalam poket kemas-kemas. Aku jeling dari jauh. Gampang betul ane ni kadang-kadang. Nak beli rokok batang la tu.

Datang sorang brader rock kapak, dengan rambut ala-ala Man Kidal, tanya pasal lighter.

'dik, pinjam lighter'

Hazim hulur lighter Aladdin biru siap ada tanda harga 7 eleven.

*zass...

'Babi!'

Aku sama Hazim usha brader rock kapak. Rokok Dunhill dah terbakar hujung.

'Apsal bang?' tanya Hazim penuh curious.

'Kenapa la kau tak ejas dia punya api? ni nak bakar rokok ke nak bakar pokok?'

Abang rock kapak blah dah tak toleh belakang. Si Hazim senyum  nampak gigi.

'padan la aku bau hangit. Cilaka, rambut dia rupanya'

'ko la, tak reti-reti nak slowkan api dia'

Ane sampai bawak roti canai dengan kari daging.

2 comments:

  1. ahaha yg ni aku suka buat..
    klw nk bg pinjam lighter kat org,smbil seluk kocek amek lighter smbil kuatkan volume api...
    nk2 klw pkai lighter aladin,mmg kasi boleh trbakar rmbut punye...haha

    ReplyDelete
  2. bulu : dah style kita masa sekolah dulu. yang buat lighter aladin tu pun satu. Api besar macam tu tak logik langsung. bulu hidung pun boleh terkena

    ReplyDelete