Tuesday, April 27, 2010

Lukis



Mula-mula kelas fizik tadi aku dah jangka perkara sama macam minggu lepas akan berulang lagi. Mula-mula kelas masing-masing punya tangan bukan main lagi salin nota dekat papan putih. Tak sampai 15 minit, nota entah ke mana, papan putih pulak jangan ditanya.

Lecturer aku memang laju bangsat aku tak tipu. Dia mengajar macamlah esok aku nak ade test yang lusanya nak grad dari sini.Kalau formula setakat Archimedes ke aku boleh lagi terima. Ini formula entah anak sape yang cipta pun aku tak ada idea. Formula kalau pendek macam formula spm boleh lagi mengade-ngade nak menghafal walaupun dekat kertas belakang soalan fizik tu dah ditulis. Ini formula bukan main panjang.Fuh..

Tengah dia mengajar, aku paling belakang kertas nota. kosong. Aku pandang kiri, si Pejo dah lentok. Aku pandang kanan si Wancop tengah berangan. 

'Cop, kita lukis gambar dia nak? tengok sape lagi lawa'
'gile...'

Owh takpe, kira aku menang tanpa bertanding. Aku ambik pensel 2b, aku buat bentuk basic melukis muka orang yang aku pernah tengok buku tadika adik aku dulu. Time tu aku teringat masa aku tingkatan 2.

Masa tu aku duduk paling belakang dalam kelas, sebelah pintu keluar. Bila pandang luar, boleh la nampak si Syahir, budak homeroom aku dulu dekat kelas seberang. Kalau nasib baik, boleh la nampak Akmal Liyana nak pergi toilet.

Satu hari tu mase tengah belajar matematik sama Cikgu Huzaimi, aku dengar riuh rendah kelas sebelah. Aku pandang luar aku usha Cikgu Abdul Aziz tengah naik hantu. Si Syahir time tu aku tengok dah terlekat atas lantai.

'Awak ingat awak dah bagus sangat?!'

Cikgu Abdul Aziz menjerit dekat Syahir dengan penuh perasaan.

Masa rehat, aku pergi kelas sebelah. Budak-budak kelas sebelah tak pergi rehat. Si Syahir tutup muka dengan buku atas meja. Aku syak mungkin trauma dengan Cikgu Abdul Aziz tadi. 

'Apsal nis Cikgu Aziz hangin?'

Aku tanya sama Hanis Mahbob

Hanis capai buku teks sejarah, tunjuk pada aku.

'Ni la bodoh, lukis gambar Aziz kantoi'

macam ni la lebih kurang yang rambut sama tahi lalat
tu sumpah sebiji

Aku tengok buku sejarah tu dalam-dalam. Memang tak berbakat sungguh Si Syahir melukis. Tapi bila aku fikir-fikir balik, ade jugak samanya dengan Cikgu Abdul Aziz.

Serta merta niat aku nak melukis gambar lecturer tadi aku buang jauh-jauh. Bukan apa, lengan dia besar. Kang aku pulak terlekat atas lantai.

13 comments:

  1. haha sengal! kawan aku pernah buat cam2, die suke gile lukes gmbr org. tp uhm course ktorg mmg keje lukes, laen la hasilnye, tp still klaka tgk sbb ada rupa! haha

    ReplyDelete
  2. Aku kalau nak melukis orang, nanti jadik la pisang la, buah pear la. malas aku

    ReplyDelete
  3. haha~
    liubov dh la gi gym ngn i..
    u boley gk klu nk try melekat kt lantai..
    ahahahaha ;p

    ReplyDelete
  4. hahhaa.. aku x penah trpikir nk lukis muka ckgu time mngaja.. "tahi lalat tu sumpah sbijik" lolz!

    ReplyDelete
  5. nell : seriously?? patut la tough!

    Aulia : Cikgu Aziz ni bila mengajar agak emosi sikit

    ReplyDelete
  6. sumpah kosong jer aku dpt kt kelas td...!!!! =.='

    ReplyDelete
  7. haha~
    tau takut..weyh serious dier nmpk cm wrestler kt gym tu..lg2 time kitorg menari..girls menari nk nmpk cantik je,tp liubov menari mcm nk pukol org..
    hahahaha~ ;p

    ReplyDelete
  8. uiks . xrs kejam kah wat cm tuh ? tp lukisan tuh sumpah terbaik ! hahaha

    ReplyDelete
  9. caca : kita kalau ada bakat, tak baik sorok2

    ReplyDelete
  10. ahhahhahhahahahhahahah
    tak habes nak gelak
    kenapatah aku tak ingat kejadian ni?
    lol
    :)
    syahir syahir~

    ReplyDelete
  11. Lukisan tu sumpah, comel. HAHA
    :))

    ReplyDelete