Saturday, April 24, 2010

Jam

Dulu masa darjah 6, aku pergi sekolah agama. Aku ingat lagi masa tu kelas aku duduk dalam group. Satu group ada 6 orang. Group aku mase tu ada Hakimi, Syafiqah, Lisa, Safura dengan Faliq.

Masa tu aku pakai jam swatch kaler biru. Aunty aku belikan dekat oversea. Sejak aku kecik, cik puan besar aku selalu pesan kalau pakai jam, pakai tangan kiri lepas tu jangan bukak-bukak. Mandi pun tak payah bukak sebab waterproof. Sebabnya ialah kalau aku balik kampung ke nanti takdelah tertinggal. Sebab aku selalu sangat tertingggal barang kat rumah atuk aku. Nanti bila sampai rumah mulalah cik puan besar aku bising sambil talipon nenek aku.

Satu hari aku sampai kelas awal dengan Hakimi. Aku dengan dia susun meja dengan sapu lantai. Bukan aku nak sangat buat pun sebenarnya. Tapi ustazah aku yang suruh. Menyesal jugak aku tak join Farouk cerita pasal wrestling dekat pintu pagar sekolah. Cerita pasal wrestling, dulu tiap kali kelas mesti ada budak-budak berlonggok cerita pasal wrestling. Aku pernah la join tapi aku paling tak cakap banyak sebab aku tak tengok wrestling. Senang kata aku tak suka la wrestling ni. Payah betul nak menghafal nama-nama diorang.

Satu hari, sebelum mula kelas macam biasa. Kimi, Farouk, Faliq, sama Azroy sembang wrestling dekat meja belakang kelas. Aku perati dari jauh si Azroy la ketua. Boleh kata semua wrestler dia tau. Siap boleh buat gaya lagi. Aku nak join, bukan tau ape pun. Aku duduk je lah dekat meja.

Lisa tanya aku kenapa tak duduk sekali dengan Kimi dekat belakang. Aku pun cakap yang aku tak tahu pasal wrestling. Dia senyum. dia kata :

'takpe. wrestling macam budak-budak lah'

Aku mengangguk. Tak berapa nak lama, Lisa suruh aku bukak jam aku sebab dia nak tengok. Aku bukak jam aku bagi dekat dia. Dia ambik, dia letak atas meja. Dia bukak jam dia pulak.

'Pakai jam Lisa. Jangan kasik kotor. Seminggu. Ok? Kita tengok.'

'Ok2'

Aku tengok, macam budak perempuan betul aku pakai jam tu. Ye la, jam perempuan. Dari jauh orang dah tau jam perempuan. Kaler kuning, ada lambang Nike dekat atas jam tu.

Sampai rumah, aku rasa aku lah orang paling bahagia dekat Malaysia time tu. Kejap-kejap nak tengok jam, kejap-kejap nak tengok jam.

Satu hari cik puan besar aku bising :

'Ni jam sapa lah ni. Ni jam budak perempuan ni. Jam dulu mane? ghaib dah?'

Aku pandang tepat ke muka cik puan besar aku, aku syak dia dah tunggu masa nak bercakap panjang.

'Jam Lisa lah.. orang tukar seminggu'

Serta merta cik puan besar aku cool.

'hish, ada pakai jam budak perempuan..'

ps : Boleh kata tiap-hari masa dekat sekolah, aku bersihkan jam tu dengan pemadam. Ada kotor sikit, aku keluar pemadam kasik settle. Nasib baik rubber, bukan leather. Naik pelik jugak aku sebab masa Lisa bagi kat aku ok je, takde kotor-kotor. Biasa la budak lelaki pakai jam budak perempuan..

4 comments:

  1. amboi!
    suke betul dapat pakai jam pompuan ye..gatal!
    haha

    ReplyDelete
  2. zahir : bukan selalu. baru lah urban

    Aulia : im always sweet. haha

    ReplyDelete
  3. awww,jom tukar jam u balik malaysia nanti.i pakai swatch kotak2

    ReplyDelete