Thursday, May 6, 2010

Ustaz Saiful Hardcore

Aku perati zaman sekarang, budak-budak kecik bukan main lagi. Kelas piano, kelas menari, kelas berenang. Kelas mengaji quran aku perati kurang mendapat sambutan.

Masa aku kecik dulu, aku pergi mengaji quran dekat masjid. Yang mengajar tu Ustaz Saiful. Ustaz Saiful ni memang bapak hardcore. Dia punye garang jangan sekali-kali nak diuji. Bila orang baca quran depan dia, dia akan tutup mata. Bukan tidur, tapi dia tengah recall bacaan quran yang dia hafal. Salah sikit pun dia perasan.

Kejadian pertama berlaku pada abang si Qayyum, Firdaus. Mase ni, Qayyum sama baye dengan aku. Abang dia pulak Firdaus baru masuk sekolah menengah. Nak jadik cerita, satu hari Firdaus masuk masjid lambat. Ustaz Saiful sudah jeling lain macam. Cepat-cepat Firdaus kata yang dia pegi tandas. Bukan aku tak tau dia pergi main sama Izat dekat luar masjid.

Masa tu aku lupa, tapi budak perempuan la yang tengah mengaji depan Ustaz Saiful. Aku dah lupa nama dia. Masa dia tengah mengaji, Si Firdaus sebok berbual. Ustaz Saiful terus angkat rehal (tempat letak quran) budak perempuan tu, terus baling kena Firdaus. Serius kena kepala.Nasib baik plastik. Time tu aku dah gigil nak mati. Hardcore tak hardcore la Ustaz Saiful. Firdaus terus diam, tak reti nak bercakap banyak.

Kejadian kedua lagi hardcore. Time tu, siapa yang dah lepas baca surah al baqarah kena belajar tajwid. Aku belum lepas lagi. Ustaz Saiful nak diorang buat satu buku untuk tulis tajwid. Masa tu, ade la kawan abang aku. Kitorang panggil dia along dengan angah sebab nama diorang tak reti nak pendek. Lagipun diorang ni kembar.

Time tu aku ingat lagi, along, angah, abang aku, dengan 2 lagi budak aku tak kenal tak siap buku tajwid. Ustaz Saiful bangun, terus masuk bilik pak imam.Ustaz Saiful bawak keluar rotan halus dengan muka hardcore. Sorang-sorang kena sebat satu das dekat tapak tangan. Masing-masing muka nak meleleh air mata. Ustaz Saiful tak puas hati, dia tanya lagi kenapa tak siap tajwid. Along cakap dia lupa. Zass! satu das kena dekat lengan. Spontan, si Along berkata 'sakit, babi'

Ustaz Saiful dah transform. Dia pergi belakang masjid, bawak keluar batang pokok ape entah. Serius aku trauma sekejap. Along kena belasah dekat belakang badan sampai berbirat.Siap ade darah keluar sikit-sikit. Time tu Si Along dah tak pikir dah macho dia depan makwe dia, Hafizah. Nangis tetap nangis. Ustaz Saiful suruh Along balik rumah. Si angah, abang aku sama 2 lagi remaja tak dikenali aku syak dah hampir nak terkencing dalam seluar.

Tak berapa lama, Si along datang balik dengan ayah dia, Uncle Zul. Uncle zul memang aku respect. Dia siap boleh cakap terima kasih dekat Ustaz Saiful sebab ajar anak dia dengan baik. Cuma uncle zul taknak belasah-belasah yang terlalu hardcore. Cis, mana boleh, jatuh la kredibiliti Ustaz Saiful yang hardcore.

Dekat seminggu lebih jugak la Si Along tak pergi sekolah. Petang-petang pun tak nampak batang hidung. Kalau tak, muka dia je la dekat park budak-budak bmx.

ps : Dah dekat 10 tahun aku tak nampak Ustaz Saiful. Dengar cerita dari boss besar aku, Ustaz Saiful berhijrah ke Mesir. Aku rasa kalau budak-budak zaman sekarang yang belajar sama Ustaz Saiful, konfem hari-hari terberak dalam seluar. Gud luck Ustaz Saiful di Mesir, bilah rotanmu, kesan berbirat di pehaku sentiasa segar dihati. Hardcore! yeah!

9 comments:

  1. hardcore pun susah jgk, dia kena keras je.

    ReplyDelete
  2. cis!!
    kalau aku blajar dengan ustaz ni,silap2 aku yang pergi mesir..

    ReplyDelete
  3. core gilaaa! bolat mate aku bace!

    ReplyDelete
  4. gua kena lempang ngan rehal kayu, steady ja

    ReplyDelete
  5. ngeri gila dengar ustaz saiful ni ngajar. siyes seramm

    ReplyDelete
  6. zack : sebab di hardcore la aku reti baca quran

    zahir : nak ke mesir boleh, tapi kene standby peha la, kena sesah

    Aulia : memang hardcore

    Mawie : budak zaman sekarang tak 'true' macam dulu. rehal nak plastik kaler2.

    eqa : uish, ustaz saiful bukannya pontianak. dia orang

    Lea : tau pun kau. haha

    ReplyDelete
  7. Hardcore laa, cara!
    :)

    ReplyDelete
  8. naseb baek yg ajar aku ngaji bapak aku...skali aku wat sinar mata manje, terus cair...

    tu yg bertahun2 baru khatam

    ReplyDelete