Sunday, May 2, 2010

Tension seorang budak lelaki hensem

Aku baru balik dari kelas billiard. Mase aku balik, baru aku teringat waktu sekarang ni shift kakak cun rambut blonde dekat 'teremok' (kedai jual lempeng). Aku patah balik, berjalan ke teremok. Kolar baju aku kasik kemas. Dah dekat nak sampai teremok, ade sorang kakak pakai baju badut kaler merah  hulur kertas kuning. Aku capai sambil mata melilau atas bawah kakak tu. Aku senyum sinis.

Rupanye dia promosi produk belajar kanak-kanak melalui audio. Serta merta aku teringat masa aku sekolah rendah. Time tu memang famous orang jual keset belajar matematik. Keset tu ade la dalam 10 lagu yang konon nak membantu kanak-kanak faham matematik. Ape entah name dia, aku pun dah lupa.

Cik puan besar aku pun terjerat beli keset tu. Yang mendengarnye adik aku. Gile ape kau aku nak dengar lagu merepek macam tu. Banyak lagi keset-keset rock uncle aku yang tak abis dengar.Boleh kate tiap-tiap hari adik aku pasang. pfft, memang budak tadika tipikal.

Mase dulu, kereta cik puan besar aku tak pakai cd lagi, usb mp3 jangan harap nak jumpa. Pakai radio yang boleh masuk keset. Satu hari tu cik puan besar aku, adik aku dengan aku kena balik kampung sebab emergency. Dari highway jb sampai exit highway melaka aku tahan telinga dengar lagu merepek. Suara dah la tak sedap, lagu pulak lirik mengarut. Jangan harap nak menang AJL. Tercalon pun aku rasa belum tentu.

Sampai rumah nenek aku time tu petang. Dah nak maghrib. Cik puan besar aku suruh aku keluarkan beg dari bonet. Masa aku capai beg, aku teringat keset gampang tadi. Pelan-pelan aku eject dari radio, aku simpan dalam poket. Aku dah lama berdendam. Hampir sebulan aku terseksa.Tiba masa yang ditunggu-tunggu ibarat malam pertama bagi pengantin baru. Aku ambik step macam golkeeper nak sepak bola, kuat-kuat aku baling keset tu dalam semak belakang rumah nenek aku. Sial, sikit lagi nak tergelincir. Punye kuat aku baling.

Masa nak balik tu, adik aku mencari keset tu. Tapi jumpe cover je la. Puas hati aku. Aku jeling tajam dari seat belakang.

'takpe2.. nanti kita beli baru ye'

Cik puan besar aku bersuara. Cilaka,aku tension. Aku tido dari highway melaka sampai highway jb.

ps : bila aku ada anak, jangan harap aku nak beli dvd ke, cd ke, mahupun keset macam ni. Belajar biasa2 sudah. Kalau salah, aku tunjukkan. Lame-lame pandai lah. kan?

5 comments:

  1. haha . gler berdendam smpy cm tuh skli . asal xjoin nynyi skli mcm kt kaset tuh ? hahahah

    ReplyDelete
  2. caca : lagu tu merepek yang amat

    ReplyDelete
  3. lain kali ada anak beli buku je wei

    ReplyDelete
  4. najihah : memang aku fikir macam tu. lagi bagus kan

    ReplyDelete
  5. dapatkan panduan bina badan anda disini agar anda lebih tough dan macho...

    ReplyDelete