Wednesday, May 5, 2010

Makcik Prada

Kejadian ini berlaku masa aku tengah berdiri dalam tramp sebab banyak pulak orang tua naik tramp time-time aku nak balik. Kan kita perlu bagi tempat duduk pada mereka. Tak begitu? Kang kalau tramp tu brek emergency, pecah berai pulak tulang orang-orang tua tu. Kesian...

Masa aku berdiri tu, macam biasa mata mesti ke luar tingkap. Pagi-pagi macam ni awek-awek nak pegi ofis bukan main lagi. Brader konduktor tu pulak muka sayur, kuyu nak tidur. Ye lah, biasa la kan. Pekerja..

Sampai satu stesyen, naik sorang aunty yang aku syak umur dia dalam lingkungan 30 an la lebih kurang. Berkot putih berbulu, handbag prada. Dia duduk dekat seat sebelah makwe blonde tengah baca novel english. Matahari silau sikit, dia open sunglass gucci. Macam artis.

Brader konduktor ape lagi, mintak kad ataupun duit. Aunty tadi hulur 500 ruble (50 ringgit). Brader konduktor cakap, duit pecah tak cukup. Aunty tu buat muka 'hek eleh, cikai punye tramp' dekat brader tadi. Last2 aunty tadi keluar syiling. Ambik kau, mengira betul brader konduktor. Ilmu matematik brader konduktor teruji.

Stesyen seterusnya, naik pulak sorang nenek bertongkat ala2 dr house. Brader konduktor pun ape lagi. Macam biasa mintak duit ataupun kad. Nenek tadi cakap something dalam bahasa russia dekat brader konduktor. Brader konduktor diam, sambil senyum dekat nenek tadi. Dia terus blah pegi duduk dekat tempat duduk dia tak mintak duit.

Aku pandang luar, nampak sorang makwe blonde iras-iras Jessica Alba. Siap dengan baju awek ofis. Tiba-tiba aku dengar riuh semacam. Aku cabut earfon. Rupenye aunty prada tu tengah sound brader konduktor. Time tu aku concentrate dekat aunty tadi. Jessica Alba yang tengah senyum-senyum dekat aku dari luar tingkap aku tak layan.

Rupanya aunty prada marah brader konduktor sebab kenapa nenek tua tu tak bayar sedangkan orang lain bayar. Merah padam brader muka brader konduktor. Aku kurang pasti sama ada dia tahan marah atau tahan nak pegi toilet. Lepas kena marah, brader konduktor berdiri sama sebelah aku sambil buat muke mengejek aunty prada. Aku senyum.

Aunty prada sudah naik hantu. Dia sound brader konduktor buat kali ke 2. Aku senyum lagi. Alih-alih, aku pun kena sound sekali. Memang gampang. Punye lah laju dia mengarut dalam bahasa russia sampai aku pun tak faham. Mungkin dia marah sangat sampai lupa nak guna tatabahasa secara betul.

'what do you want bitch?'

Direct tepat aku hembus dekat muka aunty prada dengan nada lembut free satu smiley. Aunty prada tak faham ape jadah english tu. Brader konduktor pun sama. Kakak baca novel sengih-sengih. Cilaka.

ps : Budi bahasa budaya kita

12 comments:

  1. terbaik!
    hahahahahhahahah

    ReplyDelete
  2. Oh my gucci..
    Oh my prada..
    aha.
    -.-"

    ReplyDelete
  3. makcik prada yang terkena padah
    ambik kau. mmg terbaek dia kena

    ReplyDelete
  4. haha.. haih xkn makcik prada pon nak bekira ngn nenek tua?? hahaha...lawak2..

    ReplyDelete
  5. haha mcm celake makcik tu...
    tp budibahasa kau yg last tu aku suka...
    haha mmg baekk punya..

    ReplyDelete
  6. nasib baik die tak paham kalau tak , lagi truk hg kene hehehe

    ReplyDelete
  7. Hahahahaha!
    Terbaik la cerita ko ni.

    ReplyDelete
  8. sebenarnya, masa aku cakap tu aku pakai cakap je, tak fikir dah. Takut jugak aku kalau-kalau dia faham. Nasib baik, terlepas bala kene lempang dengan mak cik prada. lengan dia besar woo

    ReplyDelete