Sunday, March 14, 2010

Walkman

Mase aku kecik-kecik dulu, kali pertama aku ada alat mendengar musik, mase tu aku sekola rendah. Time tu aku dapat free mende alah tu dekat kfc. name die walkman. bentuk walkman tu macam bentuk bucket kfc siap ade gambo orang tue tu, colonel sanders. Wah time tu memang aku rase dah up. Pasang sikit earfon free, ejas2 sikit dia punye siaran dapat la dengar radio. Tak sampai seminggu, dah tak berfungsi. Abis bateri. Terus aku bagi adik aku kasik dia bawak pegi tadika.

Tak lame lepas tu, aunty aku bagi aku walkman sebenar. yang boleh main kaset. kaler hitam, besar gedabak yang kalau masuk poket konfem terlondeh seluar. Brand time tu Aiwa. Lame jugak aku dengar radio. Mane boleh tahan. Bile aku balik kampung, aku rembat sekeping dua keset pakcik aku. Bukan calang-calang rembat, keset lagu-lagu2 legend macam search, wings dengan pendek kate band-band otai jugak la time tu. keset yang macam gampang tak sedap aku campak bawah katil.

Satu hari mase aku kat kampung time raya:

"bang, ko amik busu punye keset eh?"
"uish mane ade busu"
"ni busu tengok memanjang ilang keset busu"
"eh takde ah, orang tak amik r"
"kalau nak pinjam amik je, tapi bagitau busu. kalau curi busu dah xnak provide bunge api dah"

nak taknak aku mengaku...

"owh, tu ari ade jugak orang amik. ingat atuk punye dah tak pakai"
"gile kau, atuk kau layan pulak. Nah amik ni"
"kumpulan mane ni?"
"haaa, dengar dulu. lepas ni nak amik cakap. yang bob marley jangan amik!"

Busu aku bagi keset gun n roses rare, edisi luar negara punye siap cover keset ade gambo pompuan bogel.

Mase form 1 aku masuk asrama, walkman Aiwa tetap aku usung. Time tu masing-masing kemain lagi. walkman sume pakai digital. segan jugak aku bunyi keletak-keletuk tekan button rewind keset depan makwe kelas aku. Nak beli baru cam haram mahal. Time tu Cikgu Huzaimi, cikgu math aku jadik ketua warden. Tak silap aku cuti akhir aku form 2 kot, sibuk-sibuk nak kemas bilik. Bilik aku sebelah rumah cikgu Huzaimi. Sebelum balik sempat jugak dia berbual dengan aku. Aku tolong dia kemas rumah.

"awak nak beli walkman ni?"
dia tunjuk walkman sony digital kaler silver biru.
"sape punye ni cikgu?"
"ni senior taun lepas punye, saya rampas time prep"
"takpe r cikgu, saya bukan ade duit. lagipun saye dah ade walkman"
"Ai jangan macam tu, nak ambik je la. x payah bayar. saye gurau je tadi"
"serius ni cikgu?"
"amik je, saya ade banyak lagi stock. cume earfon sendiri la"

Owh yeah! dapat walkman baru. Kaler masih cantik, bentuk slim.

Form 4 aku pindah mrsm lain. Walkman masih ada. Time tu budak-budak sume pakai mp3 dah.
Aku ade kawan baru time tu. Name die Jafni. Dia je pakai walkman cd.

"ko banyak duit apsal tak angkat mp3?"
"mp3 tu kau download lepas tu dengar. tak ade originality. aku beli by album tau. baru rase original dia" Jafni jawab sambil masukkan cd muse yang dia pinjam aku punye dah berbulan-bulan.

Tak berape nak lame, Jafni dah tak on cd walkman lagi. dia pakai mp3 creative kaler hitam pinjam kuzer punye. cilaka. cakap tak serupa bikin. yang aku pelik, mp3 tu kuzer punye tapi dah macam harte dia.

Aku pun start pakai mp4. kaler putih jename cikai. bile jename cikai, sound pun cam gampang. jatuh dekat dewan makan terus mampus sampai hari ni. Last-last aku beli mp3 sony lipstick. 1 gig je. Yang syazwan sis beli 2 gig. tak sampai sebulan dia punye mp3 kene rembat. sejak hari tu mp3 aku, aku letak dalam sarung bantal bile tido.

Lame jugak la aku pakai, lepas spm aku buat foundation dekat unikl miat. Mp3 sony tu aku gantung dekat tali kad matrik. tetiap hari aku pakai kehulu kehilir.Earfon memang aku standby dekat poket seluar.Agak-agak jumpe makwe lawa, aku pasang lagu blue. agak-agak nak rebel, aku pasang lagu trivium. kan senang.

Alhamdulillah aku dapat abiskan foundation terus fly. mp3 sony masih ade kat sebelah aku ni. tapi, sejak taun lepas aku tak berapa nak amik pusing. Ipod touch 16 gig nak buat ape?
amik ko, macam-macam lagu aku masuk. Dari brit pop, indie, garage rock, rebel, balada, pop sume ade. Macam-macam ada...

ps : teringat gua kat pak cik astro. Agak-agak macam mane la skang cikgu Huzaimi. 2 taun lepas aku jumpe dia time isi minyak dekat shell melaka. dia bawak student dia pergi Gunung Ledang. Gila coincidence.


5 comments:

  1. cgu huzaimi cgu math aku.wuargh rindunye.

    ReplyDelete
  2. Fasha : same r, last time aku jumpa dia dengan cikgu nik

    Nina : yes, evolusi..lepas ni mungkin transplant cip mp3 dlm telinga

    ReplyDelete
  3. haha. tak sangke cikgu hazaimi suke suke rampas walkman then bagi kat orang. sial je. antara satu tu aku punye lah douh!!!! haha

    ReplyDelete
  4. jiher : xde r, aku sorang je dapat sebab dia dah perati banyak kali walkman oldskool aku time tu.

    ReplyDelete