Saturday, March 27, 2010

Sejarah

Mungkin dalan entry aku yang lepas, aku ada tekankan sikit pasal 'ustaz sejarah'. Ok, secara jujur nama ustaz sejarah tu dicipta oleh Jafni dan diapprovekan oleh aku mase kitorang tengah berkumpul depan asrama sebab ustaz sejarah bengang. Dan secara jujur lagi sekali, aku tak tahu nama sebenar dia. Dan secara jujur buat kali ketiganya, aku baru perasan tadi yang aku terlupa nak tanya nama sebenar dia sebelum blah dari mrsm jasin.

Aku percaya ada makwe-makwe diluar sana yang tertanya-tanya kenapa 'ustaz sejarah'?.
Cikgu aku ni, @ warden aku ni pindah mengajar di mrsm aku masa pertengahan tahun 2007 yang dimasa tu aku form 5. Dia mengajar subjek sejarah, Tapi yang aku musykil, aku meneriima aduan dari pelbagai jabatan seperti jabatan meja bulat (mb), jabatan kelas dan juga jabatan guru-guru yang mengadu yang warden aku ni selalu menyimpang.

Bukan menyimpang akidahnya, tapi menyimpang dari segi pembelajaran. Korang boleh bayangkan bila korang belajar tajwid, tapi time tu bab kesultanan melayu melaka. ok, cukup. Terlalu metafora disitu. Konklusinya itu lah mesej yang ingin aku sampaikan.

Lama kelamaan, nama 'ustaz sejarah' tu terus menjadi bualan ramai. Sampai ade yang jadikan nama glamour tu shortform "USJ". Mungkin benar kata orang tua-tua, kalau dah namanye guru, jangan nak memandai nak bagi nama la, kutuk la dan seerti dengannya. Walaupun aku dapat A1 dalam subjek sejarah mase spm, tapi aku ragu-ragu lagi sebab tadi :

Aku dengan syamim bukak google, taip 'most evil leader inthe world'. Nak jadik cerita, keluar muka 'Yasir Arafat'. aku dengan tak amik air semayang terus hembus :

Aku : ha, ni la dia mamat ni. Hina dow dia ni
Syamim : apsal?
Aku : Israel dia ni. Ko tak tau ke? Skang dia dah meninggal
*Syah datang bilik aku terus sound

Syah : pale hotak ko. Ni Yasir Arafat leader Palestin bodo. sedap je ko tuduh dia israel padahal dia la yang lawan Israel

Aku angkat tabik depan lappy, "sorry dude, aku tak tau, im confuse bebeh"
*Si Syamim senyum2 sebijik Jalaluddin Hassan

Ps : lain kali nak cakap, standby wikipedia dulu. Kalau tak tau, diam. yang aku maksudkan tadi tu Ariel Sharon
Pss: Aku nak call mak suruh kasik post buku sejarah sasbadi form 1 sampai form 5.

14 comments:

  1. hahahha...

    ustaz sejarah = USJ..

    naseb bek ad org betolkan keterangan sal yasir arafat tuh..ariel sharon yg sialnye...

    nk post buku sasbadi sejarah 1-5? biar betik..

    ReplyDelete
  2. aku ada buku sejarah fajar bakti.
    nak?
    heh

    ReplyDelete
  3. haha xpe, bole tlg bawakkan skali bulan 6 nnt,
    tp charge penghantaran 5x harga biase.

    ReplyDelete
  4. kau pergi mintak ampun cepat dekat ustaz tu

    ReplyDelete
  5. Aulia : selama ni aku tersalah anggap pada Arafat. Ampunnn..

    Nok : usj kan ayah angkat ko. pfft

    shakinah : xde buku lagi advance?

    Farah Izaty :berkire punye junior.. nasib baik ko x amik course bisnes

    Nina: kalau jumpa, nak jugak. haha

    ReplyDelete
  6. agak sial di situ. aku lupa dow nama dia btau ar haha

    ReplyDelete
  7. Nok : Name usj? entah.. mane aku tau. haha

    ReplyDelete
  8. aku da ingat ustaz rozaidi haha

    ReplyDelete
  9. haha syial..
    ckgu sjrah kelas aku tu...
    mcm lahanat...smpai skrg aku stil 'x approve' dia sbg ckgu aku..mmg byk kali aku pnteng klas dia..tp naseb bek aku dpt A1 gak sjrh spm..haha

    ReplyDelete
  10. bulu : nsb bek je A1 tu

    ReplyDelete
  11. Bulu : kejam sial ko! hahaha, skang dia ajar mrsm alor gajah

    Nok : otak ko, bulu rajin kot dulu. haha

    ReplyDelete
  12. mana ada rajin. bkk bku sej tp dlm tu ada hustler

    ReplyDelete
  13. haha aku ponteng klas dia tp aku lpak psi beb stdy sjrh dgn melayu...

    ReplyDelete