Wednesday, October 6, 2010

Freebahasa

Orang kata : "jangan bermimpi di siang hari"
Gua kata : Kalau lu orang takut nak bermimpi, sampai bila pun lu takkan maju. Setiap cita-cita bermula dengan mimpi yang lu orang cipta

Orang kata : "menabung amalan mulia"
Gua kata : kalau lu orang punya bank dah cecah juta-juta sampai bila nak menabung? Zaman sekarang kalau lu orang dah ada income yang stabil, juta-juta dalam bank baik lu orang melabur dalam bursa saham.

Orang kata : "cakap siang pandang-pandang"
Gua kata : Tak payah jadik hipokrit. Kalau lu ade buah fikiran baik lu orang ketengahkan. Suarakan pendapat lu orang dengan saluran yang betul. Bila lu orang cakap belakang itu baru masalah.

Orang cakap : "bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian"
Gua cakap : Tak salah bersusah untuk mendapatkan kesenangan.Tapi kalau ada cara lagi mudah untuk lu senang, buat apa lu pilih sakit?

Orang cakap : "takkan melayu hilang didunia"
Gua cakap : Haktuih! Siapa cakap? Hang Tuah? Hang Tuah tu pun lu orang tak tau wujud ke tidak. Bagi gua melayu sudah sikit demi sedikit hilang. Yang gua tau, gua bangga gua anak melayu.

Orang cakap : "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran"
Gua cakap : Peluang dalam hidup banyak yang datang sekali. Kejar sebanyak mana yang lu orang mampu. Kalau lu orang rasa lu orang puas dengan apa yang lu orang ada dan duduk statik, lu orang bukan yang dinamakan 'optimistik'

Orang cakap : "jangan biarkan pisang berbuah dua kali"
Gua cakap : Apa salah kalau pisang berbuah dua kali? Kesalahan mengajar erti kehidupan. Lebih banyak kau salah, lebih banyak kau tau.

10 comments:

  1. aq sgt stuju......sme jgk mcm org tamak sllu rgi.....skrng ni org tamak lar yg kaya dan untung.....hahaha

    ReplyDelete
  2. Paling suka Takkan Melayu Hilang di dunia. You got point there :)

    ReplyDelete
  3. setuju gila ngan yang last sekali
    makin banyak kita bikin salah, lagi banyak kita belajar

    ReplyDelete
  4. gua nak share 1 lagi .

    orang melayu dulu dulu bilang : biar mati anak jangan mati adat .

    bagi gua pergi mampos dengan adat . aku pangkah adat adat yang mengarut lagi lagi kat tempat gua . negeri sembilan . adat perpatih yang entah apa apa . sorry kalau ada yang tak suka . ini luahan hati gua . haha .

    bagi gua ini baru true : biar mati anak jangan mati pucuk .

    kalau mati anak . kita boleh try lagi . kalau mati pucuk ? 20 try . 30 tak jadi gang . haha .

    ReplyDelete
  5. xde kew pepatah tuk seks??

    ReplyDelete
  6. ade tak pepatah utk naikkan nafsu syahwat?

    ReplyDelete
  7. anonymous : ok, aku tau kau ni Hanif and Amin!!

    ReplyDelete
  8. ada gang ! biar ultraman tapi jangan abah kau . this 1 for anonymous . cool tak gua ? haha .

    ReplyDelete