Friday, July 30, 2010

Stupid

Tiada manusia yang dilahirkan untuk menjadi seorang yang bodoh. Bagi saya, bodoh itu satu perkataan. Bodoh itu boleh berubah, Semua orang adalah bodoh termasuk saya tak kira betapa cerdik seseorang itu. Orang yang cerdik tak bermaksud dia tak pernah melakukan perkara bodoh.

Setiap manusia ada kelebihan. Seorang doktor mampu mengeluarkan jantung pesakit, manakala seorang penjual roti canai mampu menghasilkan roti canai yang lembut. Siapa yang bodoh? Doktor atau penjual roti canai? Penjual roti canai tak mampu membedah jantung dan doktor pula tak mampu menghasilkan roti canai. Cuma doktor itu punya kelulusan manakala penjual roti canai tidak. Kita saling bergantung sesama sendiri.

Wanita yang saya ceritakan dulu selalu cakap yang dia bodoh. Saya hanya berkata 'yes you are stupid!'. Tapi, dalam waktu dia bodoh itu, adalah waktu dimana dia jujur dan saya berpeluang untuk tau apa yang dia rasa. Tak kira macam mana, saya akan mendengar dan tersenyum sampai bila-bila.

Menjadi seorang yang bodoh adalah normal. Sebab itu kita masing-masing berusaha untuk mengatasi kebodohan diri sendiri melalui pengalaman dalam kehidupan.

Saya yakin, kebodohan adalah corak dalam kehidupan.

2 comments: