Monday, July 26, 2010

7 Mouths

Saya terima mesej di kotak chat facebook. Kenalan lama abang saya. Ternyata dia masih tak lupa.
Saya rasa jengkel, meluat dan ketawa dengan sikap manusia yang konon baik.

Dia : Mane pegi skang brader lu?
Saya : Ade, sihat sume.
Dia : owh, lame jugak gua tak jumpe dia. Dulu dialah king of ******** blablablabla

Buat kau, si kawan yang konon baik,

Lama-lama aku rasa macam nak meludah tepat ke muka kau. Kenapa orang akan ingat keburukan orang lain tapi bukan kebaikan? Apa keburukan itu nilainya lagi tinggi mengalahkan kebaikan? Atau keburukan itu membuatkan darjat seseorang manusia itu hina sampai bila-bila.

Dia manusia yang paling memahami jiwa aku. Perwatakan aku adalah perwatakan dia. Cuma dia melakukan kesilapan dalam hidup. Sampai bila dia dihukum? Apa sudah tiada lagi yang namanya keampunan untuk dia? Semua orang melakukan kesilapan. Dari bermula terjalin darah, sampai terputusnya nafas aku, dia tetap orang yang aku hormat dan kemaafan dari aku adalah sampai bila-bila.

Orang lain memang mudah bercakap. Itu tak kena, ini pulak tak kena. Apa kau kau fikir aku ni hidup untuk memenuhi undang-undang kau kau semua? Undang-undang lapuk, undang-undang yang semuanya demi keselesaan bontot kau kau semua. Hidup kau kau semua dan aku berlainan. Jangan bercakap seolah-olah kehidupan kau kau semua itu perfect. Aku juga ada kehidupan. Kita berjalan di bumi yang sama cuma rata atau berliku itu semua ketetapan tuhan. Kau kau boleh berlagak, egois sekarang sebab kau kau berjalan di tempat rata. Sampai satu masa jalan kau berliku, kau kau akan faham.

Apa kau kau rasa susah hati, gusar, tak lalu makan kalau abang aku tak tak cukup makan pakai? Kalau kau kau cakap ya, kau kau semua memang berusaha geletek hati aku. Tak perlu untuk beritahu aku betapa kau kau semua ambil berat tentang dia. Muak. Semuanya di hujung tekak, sedia nak dimuntahkan.

Buat kau si makcik bermulut 7,

Aku bukan manusia yang cacat otak. Aku boleh berfikir. Kau juga boleh berfikir. Cuma beza kau dan aku, kau bercakap main hembus. Aku bercakap sambil berfikir. Ibu aku selalu pesan jangan kurang ajar dengan orang tua. Siapa dia orang tua? Kau tu orang tua. Aku kena hormat kau. Tapi kau tak nak terima kehormatan dari aku.

Hidup ini singkat. Kalau tak aku yang mati esok, mungkin kau. Kuasa tuhan jangan sesekali dipersoal. Ayat kau, nasihat kau memang akan aku ingat sampai bila-bila. Anak kau memang bagus, tak sebagus anak ibu aku. Tapi kau kena faham. Ibu aku dan kau berbeza. Ibu aku bermulut 1, kau pula 7. Tak salah bertegur sapa. Kita kan manusia. Aku yakin bercakap saja tak perlu airmata nak ditumpahkan. Tapi kau buat juga. Kepada siapa kau buat? Airmata siapa yang kau tumpahkan? Dia, wanita yang lahirkan aku. Balik rumah, tutup pintu rapat. Urusan anak ibu aku, bukan urusan kau.

Bukan susah nak hidup sebenarnya. Udara tu tuhan bagi sama rata.





4 comments:

  1. Allah bersama orang yg sabar. Hari ni Nisfu Syaaban. Mari buka lemberan kehidupan yg baru.

    ReplyDelete
  2. sumpah sedih bc nih even tak taw the whole story.

    ReplyDelete
  3. sabar muzamel. biar Allah je yang balas. bila dah terkena batang hidung dia sendiri, dia mungkin datang sembah kaki ibu kau. tapi time tu, go to hell la makcik mulut 7. uih, baran lak baca post ni.

    ReplyDelete