Wednesday, July 21, 2010

Answer

Ade orang yang gua tak kenal menghantar mesej bernada serius, sedikit marah dan kecewa ke gua sebab status gua. Gua tak tau ape relation gua dan dia. Tapi gua akan cuba menjawab disini.

Wanita tersebut bertanya ke gua mengenai kehipokritan gua terhadap pandangan gua mengenai cinta itu kosong yang gua tulis di website gua baru-baru ini.

Sebenarnya, setiap manusia memang perlukan cinta. Itu memang gua akui. Tapi kita punya pandangan masing-masing. Gua tak kisah kalau ada orang label gua sebagai hipokrit atau otak kosong dengan hanya entri gua yang satu itu yang gua sendiri tulis di website gua sendiri.

Sebenarnya, 2 tahun lepas gua juga pernah jatuh hati kepada seorang makhluk yang namanya wanita. Gua seakan rasa yang dia adalah pelengkap hidup gua. Bagi gua, itulah namanya cinta. Gua tak perlu untuk memberitahu dia yang gua nak jadikan dia awek gua. Gua tak perlu untuk beli bunga berkuntum-kuntum di hari valentine semata-mata untuk menunjukkan rasa sayang gua kepada dia, dan gua juga tak perlu untuk memberitahu satu dunia yang gua suka dia. Bagi gua, itu semua ibarat permainan.

Cukuplah hanya gua seorang saja yang tahu makna cinta itu sendiri. Memang gua akui gua tak pernah cakap 'i love you' pada dia. Bukan kerana gua tak berani, tapi bagi gua, cinta itu abstrak. Sekadar 'i love you', budak sekolah tadika pun boleh cakap.

Ada kawan gua cakap, gua ni seorang yang bodoh bebal sebab gua sibuk nak jaga tepi kain wanita yang gua cinta untuk mendapatkan jejaka yang dia cinta. Bagi gua, apa guna cinta kalau kita merosakkan cinta orang lain. Gua tahu yang jejaka yang dia cinta tak mencintai dia seperti mana gua cinta dia. Tapi gua akan sentiasa sokong wanita yang gua cinta untuk mendapatkan cinta sejatinya. Kebahagiaan cinta wanita yang gua cinta adalah lagi besar dari nilai cinta gua yang tak seberapa.

Cinta gua adalah milik gua. Hanya gua saja yang berhak tentukan. Dalam hati gua, cinta itu memang hipokrit. Setiap manusia hipokrit termasuk diri gua. Setiap hala tuju kehidupan gua, semuanya dimulakan dengan langkah pertama yang gua sendiri cipta tanpa bantuan kau kau semua. Sama juga seperti cinta gua. Sapa kau kau ini untuk menilai, menyukat timbang nilai cinta gua?

Kesimpulannya, gua tak rasa ada masalah kalau wanita yang gua cinta berjaya mendapatkan cinta yang dia inginkan. Gua akan sentiasa menolong walaupun tapak tangan gua ini tak berapa besarnya. Gua tak akan terjun bangunan tingkat 12. Jangan risau.

6 comments:

  1. setuju bro. cakap orang jangan amek peduli.

    ReplyDelete
  2. yeah terbaek.
    salute sama kau :)

    ReplyDelete
  3. boleh tak nak komen. awatt kecik benor tulisan?? :P but its a gud one dudee..

    ReplyDelete
  4. ignore them dude..
    just be yourself :)

    ReplyDelete
  5. cinta itu tak perlukan kata-kata untuk dilafaz.

    anyway, pedulikan kata orang. janji kau tahu apa yang kau buat :)

    ReplyDelete