Friday, September 24, 2010

Pendek

Seperti yang kau orang pernah tengok, sebelum ni rambut gua memang panjang. Masa gua balik malaysia, punyelah panas. Gua rasa semak betul berambut panjang. Bila gua terkenangkan keadaan sejuk di sini, gua sabar. Panas terik matahari masa gua keluar tengahari, gua sabar. Panas bahang brader jual murtabak masa bulan puasa, pun gua tahan. Lepas tu tibalah hari raya...

Masa raya, gua beraya di rumah nenek gua di Melaka. Biasa la, hari raya mesti ramai sanak saudara yang datang bertandang. Yang makwe masing-masing bukan main cun macam pemain sinetron, yang lelaki pulak ada yang macam aktor hollywood. Gua hanya tersengih bila bersalaman dengan uncle dan aunty gua. Ternyata, bila rambut panjang, gua kena sisip dulu rambut gua sebelum bersalam cium tangan. Adat. Masa tu, gua dah terasa rimas tahap maksimum. Raya ke 3, gua pulang ke Johor Bahru.

Raya ke 4, gua bangun awal pagi tanpa ada raksasa yang menjerit di telinga gua. Gua capai kunci, gua bergerak ke saloon tak jauh dari rumah gua. Ternyata saloon yang baru buka ni ada amoi blonde dan berseluar thight. Gua dah agak.

"so, how?"

amoi saloon bertanya ke gua.

" potong pendek macam Andy Lau"

Amoi saloon tergelak. Gua pula muka serius.

"Zzzraass!"

Rambut gua kena potong...

Malam tu gua ke rumah Uyul. Ada bbq. Gua tiba dalam pukul 9 lebih. Memang sengaja gua datang lambat. Semua makanan dah tersedia. Tak payah nak self service. Sambil tersengih gua salam uyul.

"sorry r, jalan jam. tu yang lambat"

Uyul tersengih. Wife uyul, zira pandang gua acuh tak acuh

"rambut pendek?? haa, kan kemas.. kan bu?"

"aah! dari rambut panjang tu baik rambut pendek! malas je nak tegur dulu"

Zira berkata ke gua.

"cilaka.."

gua bisik dalam hati sambil tangan capai tart nenas.

5 comments:

  1. mcm umo 15thn.comel.oppss.macho la juice!

    ReplyDelete
  2. awk ni skola tgktn brpe ni???sy mcm pnh nmpk awk kat mlke xslp sy mrsm...btol ke???

    ReplyDelete
  3. shorter is better :)

    ReplyDelete
  4. nice.awk ni ta brape nk tingkatan dah kot.HAHA

    ReplyDelete