Tuesday, September 7, 2010

Murti

Pukul 11.20 malam tadi, cuaca agak tenang. Cahaya bulan samar-samar di kaki langit. Bintang pulak.... ah, tak tau pulak gua. Lu orang ingat gua ade mase nak mengusha bintang setiap malam?. Angin pulak bertiup sedang-sedang kelajuannya. Awan pulak bukan main lagi. Ade yang bentuk macam Blackberry. Masyaallah! Dan dikala itu, gua dan Kimi bergerak ke kedai Murti bersama gen 2 kaler oren.

Murti : minum apa?
Kimi : air suam satu.
Murti : wokey!

tanpa perasaan tak bersalah, Murti terus nak blah.

gua : woi, teh ais satu!
Murti : teh ais haa? wokey!

lagi sekali Murti buat hal..

Kimi : eh makan tak nak ambik order?
Murti: ok, makan apa?
Kimi : roti kosong.
Murti : roti kosong? wokey!

Dengan tak ambik order makan gua, Murti berjalan nak ke kaunter sambil tersengih.

Gua ambik step, dan berlari pecut ke Murti sambil melayangkan tendangan 90 darjah. Padu! Murti tersungkur dibawah meja makan. Amoi yang tengah makan rojak mamak berlari ke meja belakang sambil sempat capai pinggan rojak.

Murti : sori la abang!

Gua tak peduli. Gua bagi satu lagi penerajang tepat ke abdomen Murti. Murti mengerang kesakitan. Brader-brader yang tengah berbual jadi kaku. Makwe-makwe pula ade yang berlari ketakutan. Tak kurang juga makwe yang kenyit-kenyit mata sama gua. Pakcik pakai kopiah baru balik terawih hanya mampu geleng kepala. Tiba-tiba satu cahaya putih tepat memancar ke muka gua.

Freez!! You are under arrested for physical harassment!

Gua kena gari dengan pasukan SWAT. Gampang. Ye, part gaduh tu gua reka. Apehal?


6 comments: