Saturday, November 14, 2009

Perangai

Ok, kali ni aku nak membahaskan tentang perangai orang Melayu dari dulu sampai sekarang. Mungkin kita sedar, tapi kita anggap itu semua normal. Apa-apa pun, kita tengok dulu.

1.Hipokrit
Aku : Ko nak gi mane?
Wan : aku nak keluar, gi beli barang.
Aku : market?
Wan : yup
Aku : Tolong beli roti
Wan : err..
Aku : Boleh tak?
Wan : boleh.. kot

see, aku selalu hadapi masalah macam ni. Kenapa dia tak cakap "tak boleh" atau "tak nak", tapi macam terpaksa tolong aku beli roti. Aku lagi suka kalau dia cakap "tak nak" dari terpaksa buat.
So, lastly, aku keluar jugak beli barang dengan mamat ni.

2.Janji
Pernah dengar term 'janji melayu'? kawan aku cakap, janji melayu tak boleh pakai, sebagai contoh,
Aku : dah pukul 10 suku.. kita lewat 15 minit ni
Jeff : ala rilek sudah, janji melayu tu kalau 10, 10.30.. ko kene lmbat setengah jam

Betul ke? memang betul, thank you Jeff!

3.Anak
Kita orang Melayu suka kaitkan bapak dengan anak. contohnye
Bibah : oi Kiah, ko dengar cite?
Kiah : cite ape?
Bibah : Alah ko ni, dah heboh satu kampung anak si Manan kene tangkap basah.
Kiah : Iye?! ish2.. bulan lepas anak si Jenab, meluat aku

Ni lah dia, dah la mengumpat, tak pasal-pasal nama bapak jugak busuk, kenapa tak panggil nama anak dia je, bukan Manan dan Jenab yang kene tangkap kan?

4.Anak 2
Lagi satu yang aku tak puas hati, kenapa kalau mak dgn bapak aku jumpe member2 dia mesti cite pasal anak2 diorang, takde cite lain ke? cite la pasal movie hot kat panggung ke, resepi nak masak sedap ke, ni tak, contoh :

Mak aku : Eh kak lama tak jumpa, banyak beli brg?
Aunty Lia : Biasa la, belanja barang rumah. lagipun si Farah nak balik
Mak aku : anak akak yang dekat us tu?
Aunty Lia : a'ah, anak ko kat mana sekarang? belajar?
Mak aku : biasa2 la kak, degil diorang tu. Belajar malas
Aunty Lia : ala biasa la tu, budak2

First aku tak puas hati, mak aku cakap anak2 dia degil, aku tak rase aku degil. second Aunty Lia cakap 'budak-budak', hello aunty, im 19, nak tengok mykad?

5. Banding
Ni lagi satu yang selalu buat aku dalam dilema. Perbandingan contoh :
Bapak aku : Ni macam mana pointer boleh turun ni
Aku : tak prepare sangat, over confident
Bapak aku : dude, takkan belajar stakat spm ni pun kantoi? tengok anak Pak cik Aziz tu, lagi sikit 4 flat
Aku : Anak Pak Cik Aziz mane plak ni? (ingat spm dulu same ke dgn skarang?)
Bapak aku : ko lupe ke si Tasya tu, yang ko pernah baling ink pen kat dia
Aku : Mane orang ingat, dah lama.

Ni lah dia, perbandingan yang over, nasib baik Tasya tu cun. Banyak lagi, aku malas nak type.

ps : ni semua mind setting kita, kalau boleh ubah kan bagus. Pasal Tasya tu, aku difitnah, aku bawak ballpen bapak aku gi sekolah masa darjah 3, mata ballpen tu rosak, ink keluar, aku terkesat kat baju si Tasya. haha

6 comments:

  1. ada hypothesis oleh pakar terkenal pasai devolution. lagi tua lagi bodoh

    ReplyDelete
  2. hahaha semua btul.
    especially part first,
    kdg rse, "knape dak ni,
    takut ngn aku ke?"
    klo xnk ckp xnk an?
    haha

    ReplyDelete
  3. @ 1 : hahaha,,wan saper tu??
    @ 2 : bese la melayu kte,,,sekali ketuk baru nak bergerak,,,bengang jgk
    len2 : jgn nak ske2 bandingkn org ngn yg len,,,aq adalah aq!!!!

    ReplyDelete