Thursday, November 12, 2009

Marah

Ada masa kita merasa, macam mana rasanya bila kita dikhianati, atau orang England cakap betrayed. Mungkin kita rase marah, geram, nak pukul orang, tapi dengan adanya aku sebagai ahli psikologi hari ini, aku akan menerangkan bagaimana mengatasai masalah ini.

1.Muzik
- Music adalah satu elemen yang berkesan untuk menghilangkan segala rasa amarah, tetapi ingat, pemilihan muzik yang berkesan juga mempengaruhi minda dan perasaan, pilihlah lagu yang lembut, lembut di sini bukanlah lagu yang yang dinyanyikan oleh lelaki lembut seberti anuar zain, lagu lembut disini bermaksud lagu yang mempunyai pitching yang rendah, disamping nada yang harmoni dan gembira. Elakkan mendengar lagu ganas seperti metal mahupun rock kapak seperti jinbara kerana lagu mereka tidak membantu. Nak jadi cerita, habis lagu Ning Baizura, Sharifah Aini korang dengar, tapi masih jugak marah, kita try cara nombor 2.

2.Menangis
-Bila kita dengar perkataan menangis, kita mesti terbayangkan kaum perempuan, kaum perempuan amat sinonim dengan menangis, tapi itu bukan masalah, apabila kita marah, kita menjadi stress, stress ini dapat di hilangkan dengan menangis, langkah ini amat digalakkan bagi lelaki dan juga perempuan, sapa kata menangis tak macho? Brad Pitt berlakon pun nangis jugak kan? still macho. So, takde reason kenapa korang tak boleh menangis. Nak jadik cerita, habis tisu sekotak, dengan towel mandi pun basah korang menangis, tak ok2 lagi, kita try care nombor 3.

3.Tidur
-Tidur merupakan proses untuk merehatkan badan dan minda, apabila kita marah, tanpa kita sedari kita menggunakan tenaga, tenaga yang digunakan adalah semasa membuat mimik muka marah dengan kawan yang khianati kita, membesarkan bebola mata tanda marah dengan boyfriend yang curang, mahupun melempar segala barangan kosmetik bila suami mungkir janji. Untuk mengembalikan kembali tenaga yang hilang, tidur adalah jalan yang terbaik, dapatkan tidur yang secukupnya supaya anda mempunyai tenaga yang cukup untuk proses marah akan datang. Nak jadik cerita korang tidur dari malam ke pagi, pagi ke petang tak jugak abis2 marah, kita try nombor 4.

4.Menulis
-Walaupun tak ramai yang suka menulis, tetapi cara ini juga dapat menghilangkan rasa amarah, apa yang perlu anda buat hanyalah ambil sebatang pen atau pensel, ambil sehelai kertas, tulis segala apa yang anda rasa, kalau anda rasa nak melukis ke, lantak korang la, bukan korang nak masuk pertandingan pun, tetapi, elakkan dari menulis perkataan yang bukan-bukan yang boleh mendorong anda bertambah marah. Nak jadik cerita berpuluh-puluh helai korang menulis, dah siap boleh hantar karangan spm, tapi tak jugak elok perasaan marah korang, kita try nombor 5

5.Menonton
-Menonton ni pun salah satu cara baik menghilangkan marah, pilihlah rancangan yang baik seperti 'masak-masak bersama Chef Wan' atau pun 'rumah idaman', secara tak langsung korang dapat ilmu memasak dan hias rumah. Elakkan dari menonton drama, telenovela atau apa-apa saja filem yang ada konflik seperti 'sembilu kasih' dan 'rosalinda' kerana bahan-bahan ini akan mempengaruhi perasaan anda. Menontonlah sehingga perasaan anda beransur normal. Nak jadi cerita, abis dah rancangan korang tengok, yang tinggal 'nightline' je, tapi tak jugak baik, kita try care nombor 6.

6.Bentang
- Ni cara paling mudah, konfem berkesan. Korang ambik air semayang, bentang sejadah, korang semayang la sunat ke, tak pun zikir. Kalau marah jugak lagi, entahlah..

ps : my friend betrayed me because of a pussy! (mood bengang)

3 comments:

  1. mengikut majalah times
    selain brad pitt, satu lagi lelaki yang masih macho ketika menangis adalah aku
    sumber : times july 2001

    ReplyDelete
  2. mawie : kau memang macho.. macam ariel peter pan
    Abby : Dia betray aku, memula dah plan nak balik same, sat lg dia dgr ade awek ni g tmpat lain, trus dia x jadik ikut aku. ko bayangkan, betapa besar pengaruh pmpuan smpai dia betray plan aku yang dah berbulan2

    ReplyDelete