Friday, November 13, 2009

Emas

Aku ingat lagi, mase darjah 3, waktu kelas Bahasa Melayu, aku belajar peribahasa, cikgu aku cakap,
"hujan emas dinegeri orang,
hujan batu dinegeri sendiri"

lepas tu dia cakap, lebih baik di negeri sendiri, aku jadik pelik, kenapa batu yang dipilih? mengapa bukan emas, kalaulah hujan emas kat malaysia, mesti ramai yang buat rilek datang lambat pergi keje, kalau hujan emas kat somalia, xde la orang somalia nak jadi pirate of the caribbean, kan harmoni. aku tanya cikgu :

aku : cikgu, kenapa macam tu? bukan emas lagi baik dari batu? saya tak berapa faham.
Cikgu : memang macam tu, nanti kamu faham
******************************************

Naik sekolah menengah, sekali lagi cikgu aku ulang bende yang sama,

"hujan emas dinegeri orang,
hujan batu dinegeri sendiri"

Cikgu : lebih baik di negeri sendiri kan klas?
Kawan aku : betul2
Aku : apsal ko cakap betul? ko lagi suka batu?
Kawan aku : entah, aku pun tak faham sgt, tapi dah sume org cakap macam tu.

aku masih tak faham, kenapa?

7 comments:

  1. skrg ko da kat negara org, da pham lom?

    ReplyDelete
  2. walaupon negara orang lg bagus dr negara kau, tp negara sendiri gak tmpat kau membesar
    ntah. aku pon cm tak paham.haha

    ReplyDelete
  3. wlau camne besh kt negara orang, x kn same dengan ke-best-an negara kite sdri.. malaysia, oh tanah airku..

    ReplyDelete
  4. till now, aku masih tak faham kaitan peribahasa tu, tapi memang betul, negara tempat lahir kita adalah terbaik:)

    ReplyDelete
  5. hahaha
    cikgu gua tyme lower form pon xleh merungkai masalah itu
    ayat dia nanti kamu tau
    padahal dia dah tua2 pun xtau

    ReplyDelete
  6. depa saja ja buat peribahasa tu. time tu kan malaysia 3rd world country lagi.

    aku nak buat perbahasa baru

    scarlett johanssen di negeri org,
    bapok siam di negeri sendiri,
    bodo aa kalo aku nak bapok siam

    ReplyDelete
  7. haha.. aku pun nak buat jugak.. hang dengar ni,
    'elton john di negeri orang,
    anuar zain di negeri sendiri'
    dua2 bunyi macam gay. xnak aku..

    ReplyDelete