Thursday, November 26, 2009

Lembu

Hari esok hari Jumaat, baru aku tau semalam yang esok hari raya Aidiladha, tu pun lepas aku ym dengan kawan aku Muiz. Masing-masing sekarang tengah sibuk post entry pasal raya.
Cerita tentang raya, pertama sekali aku ucapkan selamat hari raya Aidiladha buat semua kawan-kawan, family, dan umat Islam yang baca blog aku. Nampaknya orang Malaysia makan rendang ketupat lagi sekali, tapi aku dengan kawan2 kat sini memang haram la nak masak rendang. Masak rendang masa Aidilfitri dulu pun sebab terpaksa.

Ok, soal makan kita tolak tepi. Bila ingat pasal Aidiladha, first yang aku fikir adalah sembahyang raya di masjid. Kebiasaannya aku dengan family kecuali ayah aku akan lepak kat rumah atuk aku di Jb.Pagi2 lagi aku kene bangun, pergi masjid sembahyang raya dengan cousin aku. Lepas sembahyang raya ada khutbah, ikut rule mak aku, khutbah tu kene dengar. Kalau dia tau aku balik xdengar khutbah memang kene la membebel, memang style cikgu sekolah. Selalunya masa pak imam bagi khutbah aku duduk dalam kete dgn abang aku layan Dunhill.

Tu bab masjid, bab rendang ketupat memang xdapat elak. Bagi kami orang Johor, sambal kuah kacang tu memang wajib (ni mak aku la cakap). Kuah kacang ni memang fav mak aku, tapi aku lagi prefer rendang daging. Nak carik lemang memang harapan la kat Jb. Kalau ada pun amat susah nak carik. Ketupat pun instant, kadang2 aku pernah gak fikir nak rasa ketupat original, yang ade daun2 tu. Style kan:)

Lepas makan, selalunya atuk aku akan ke masjid, dulu masa kecik2 aku dgn abang aku pernah ikut atuk aku sebab nak tengok lembu kene bunuh. Memang aku akui aku tak tahan darah, bila nampak darah banyak2 aku rasa lemah longlai, nak muntah pun ada. Tapi abang aku suka tengok lembu tu kene bunuh, hardcore kata dia. Memang harapan la aku nak ikut next time. Tu la first and last time aku tengok lembu kene bunuh.

Tapi yang xbestnye bila raya ni, mesti dalam seminggu jugak la lauk rumah aku bertemakan daging, tak kisah la daging black pepper ke, daging kari ke, rendang daging ke, janji daging. Ye la, kan banyak lembu kene bunuh. Time2 camni la aku fed up. Bukan aku sorang je, bapak aku pun rasa cam tu. Time dinner je, bila tengok lauk daging atas meja, bapak aku tengok aku, aku pun tengok bapak aku, bapak aku cakap 'jom pekena roti tempayan?'. aku cakap 'ok gak', tersenyum gembira. So, kitorang makan sikit je la cover dengan mak aku. Last2 mamak jugak. Like father like son.

ps : Selamat hari raya Aidiladha:)

6 comments:

  1. aku setuju bab seminggu makan daging tu..

    sangat bosan

    ReplyDelete
  2. biasa r, memang tiap kali aidiladha mcm tu.

    ReplyDelete
  3. gua dengar kalau tak makan daging
    nanti kita jadi orang lembut
    macam azwan ali
    butul ka??

    ReplyDelete
  4. haha, banyak la ko. dia adik camtu sebab pengaruh rakan sebaya. tgk la sape kawan die, anuar zain, hazami winter sonata, fazli zainal..

    ReplyDelete