Sunday, October 25, 2009

Gadis

Hari ini aku ingin mengupas serba sedikit tentang gadis. Gadis itu, makhluk tuhan yang dijadikan dari rusuk Adam, di lahirkan didunia ni dengan pelbagai jenis rupa, warna dan bentuk. Variasi ini menjadikan anak-anak Adam lebih kreatif mencipta pelbagai nama samaran bagi mereka, mari kita saksikan sejauh mana kajian aku..

1)Gadis Hot
- Ini adalah kumpulan untuk gadis-gadis yang berbentuk menarik, dengan muka yang seperti model-model, yang dapat memikat sesiapa saja lelaki tak kira budak sekolah mahupun ustaz-ustaz, tetapi gelaran ini hanya digunakan untuk para gadis yang tidak memakai tudung, atau berskirt pendek, mahupun berbikini sahaja. Cara pergaulan memang mudah bergaul, kadang-kala memilih, bahasa interaksi yang selalu digunakan adalah bahasa Inggeris walaupun di sijil kelahiran mereka bertulis keturunan jawa sumatera,

2) Gadis Cun
-Ini pula gelaran bagi gadis-gadis yang berbentuk menarik juga, mempunyai muka yang ala-ala model, tetapi belum tentu dapat memikat semua lelaki, kerana lain-lain lelaki mempunyai taste masing-masing, mungkin kamu anggap si Bibah itu cun, tapi kawan kamu belum tentu setuju, kerana dia beranggapan yang si Kiah lagi cun, gadis kumpulan ini pakaiannya simple, casual, berpada-pada sopannya tidak seperti gadis hot, tetapi masih juga tidak memakai tudung, dan bezanya lagi, gadis golongan ini tidak dapat di 'detect' oleh budak sekolah berbanding gadis kumpulan hot. Hanya golongan lelaki mumayyiz sahaja yang tahu. Dari segi pergaulan, mereka memang mudah bergaul, tersipu-sipu malu didepan lelaki walaupun pada batinnya mereka suka di sapa oleh lelaki, cara percakapan yang simple, mudah terasa bila diajak buat lawak, kerana mereka ini sensitif.

3) Gadis Manis
- Bila bercerita tentang manis, semua akan terfikir akan gula atau bahasa Inggeris nya "sugar". semua orang suka gula, buktinya ramai pesakit-pesakit diabetes di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru, dan saya pasti di hospital di negeri lain pun sama, gadis manis ini merupakan gadis-gadis yang menutup aurat, bentuk fizikal berbagai, ada yang XS mahupun XL, cara pemakaiannya juga simple, casual, berbaju kurung atau kebaya moden,seperti kumpulan gadis cun, cuma bezanya mereka memakai tudung, tidak kiralah, tudung standard, selendang mahupun tudung Yuna, mereka yang menepati ciri-ciri diatas tergolong dalam kumpulan ini. Cara pergaulan yang agak terbatas, sepertinya bermusuhan dengan gadis hot, tetapi teman yang baik buat gadis cun, sesetengah daripada mereka ini suka bergossip sambil melantak tak kira biskut ke, gula-gula ke atau apa-apa saja makanan yang berkenan di hati, cara pertuturan yang agak sopan, tetapi belum tentu sopan sepenuhnya, sepertinya gadis seperti ini yang dicari-cari para ibu-bapa untuk dijadikan menantu.

4) Gadis Alim
- Dengar sahaja perkataan alim, aku pasti korang sudah dapat meneka bukan?, gadis golongan ini dari segi pemakaian menutup aurat sepenuhnya, bertudung labuh, berjubah, atau apa-apa sahaja pakaian yang menjamin auratnya tertutup, setelah melakukan penyelidikan, gadis-gadis seperti ini boleh dijumpai di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang terletak di PJ dan juga di masjid-masjid , walaupun bilangannya sedikit kerana virus fashion dan virus MTV membuatkan golongan mereka pupus,cara pergaulan mereka mengikut ajaran agama, bukan terbatas tetapi tahap kesosialan mereka agak rendah berbanding dengan kumpulan-kumpulan lain, sepertinya mereka ini menggunakan bahasa yang sopan dan teratur, kadang-kala terselit term-term english bagi mereka yang educated. Semestinya ibu-bapa yang memilih mereka sebagai menantu merupakan ibu-bapa yang beruntung dan berfikiran bijak. Usaha kerajaan untuk memastikan golongan ini tidak pupus sudah mula dijalankan, contohnya seperti program drama 'NurKasih' yang sedang disiarkan di tv3 pada setiap jumaat pukul 9.30 malam waktu malaysia dan juga pukul 12++ malam buat di luar negara.

5) Gadis Boyan
- Pertama sekali, aku nak mintak maaf kalau ada yang baca blog aku ini keturunan Boyan, boyan yang aku maksudkan ni bukanlah asalnya dari keturunan korang, tetapi aku sendiri tak tahu macam mana terhasilnya term ni, ok, buat kumpulan boyan ni,cara pemakaian mereka susah dijangka kerana mereka ini berpakaian yang asal boleh, ada yang tertutup, dan ada yang terbuka, mereka ini memang ramah mesra dan pandai menagmbil hati para lelaki (lelaki yang jenis boyan juga), hasil penyelidikan aku, mereka ini mudah bergaul, tidak memilih sangat, dan suka bercakap, mereka juga suka membuat lawak-lawak yang mereka fikir boleh menceriakan keadaan walau pada hakikatnya aku hanya tersenyum hipokrit, mahu bagi pelempang pun ada, tapi aku menghormati wanita, jika di shopping complex atau di rumah, mereka dengan tanpa perasaan segan silu menyentuh dan meng"comment" segala barang yang ada, gadis ini juga selalu dilihat di kedai mamak, di warung tom yam, atau pun thai seafood, aku pun tak tahu kenapa, tetapi itulah kebenarannya.

6) Gadis Bitch
- Kumpulan ini agak kontroversi, aku tak letak term bahasa melayu kerana bunyinya kurang sedap didengar dan aku benci ayat itu, gadis kumpulan ini terdiri daripada pelbagai jenis bentuk, warna, umur dan jenis, tidak semestinya bertudung itu tidak bitch kan?, mereka mempunyai hasad dengki, suka mengambil hak orang lain, suka menabur fitnah, memaki orang dikhalayak ramai dan pelbagai lagi sifat-sifat negatif, mereka ini sepertinya terpengaruh dengan filem-filem tabloid atau tidak mendapat kasih sayang sepenuhnya, mereka ini boleh berubah kalau mereka mahu, dari segi pergaulan, mereka lagi senang bergaul dengan teman-teman yang sentiasa setuju dengan telunjuk mereka, cara pertuturan pula agak kurang sopan, yang bila didengar oleh mak ayah mereka pun, mak ayah mereka tak mengaku anak, nak dibuat menantu memang la jauh sekali.

7) Gadis Melayu
- Golongan ini tidak berkait langsung dengan korang semua, ni adalah program tv yang bertajuk "gadis melayu". Memang hipokrit, segalanya hipokrit belaka, apa yang dipertontonkan kepada ibu-ibu, makcik-makcik, yang sibuk meng'sms' dirumah tu adalah tipu belaka, kerana mereka ini di luar kaca tv memang lain dari di dalam tv. tapi aku tak hairan lah, sebab hidup kita ni pun tak lari dari hipokrit kan?

ps : minta maaf atas bahasa yang kurang sedap, adik-adik yang bawah umur, jangan sesekali memanggil kakak-kakak atau cikgu-cikgu dengan gelaran diatas, entry kali ini tidak ditujukan kepada sesiapa, cuma membentangkan hasil penyelidikan semata-mata, aku bersyukur mempunyai keluarga dan rakan-rakan yang baik-baik belaka. No hard feeling ok:)

10 comments:

  1. bila ko buat research ni??

    hehe,,,

    "Sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah"

    -Hamba Allah-

    ReplyDelete
  2. haha, yang pasal aku buat research tu just joke.. betul2.. masalahnye wanita solehah susah nak jumpe skarang.. 'pupus'

    ReplyDelete
  3. perempuan yg baik adlh utk lelaki y baik. :)

    ReplyDelete
  4. gua rasa bibik gua yang kat jakarta asal sumatera nie gadis bitch la
    hahaha

    ReplyDelete
  5. hahaha! asal asyik search pasal 'gadis' dan 'wanita' ni?
    ade perang ke terjadi?

    ReplyDelete
  6. faizah : betul2.. hadis kan?

    mawie : bibik ko? suruh die tgk nur kasih, bagi insaf

    ach : xde la, research ni dah lama, lagipun kebanyakan yan bace blog ni kan gadis:)

    jiher : sensitif la? hahaha. xpe2 yg penting korang cool

    ReplyDelete
  7. ha ha ha ha ha nk kate mujuz ramai peminat perempuan.
    ha ha ha ha ha ha (*gelak meng'anjing' 6 harakat)

    ReplyDelete
  8. kepada adik2 di luar sana terutamanya murid-murd sekolah,anda dilarang sama skali memanggil cikgu anda dgn pggln tdk senonoh spt di ats ye..
    tp klu nk pgl cikgu tuh perempuan melayu terakhir cgt2 lah boleh ye...sekian time kacih..=p(hahah)

    ReplyDelete