Tuesday, October 27, 2009

Jalan

Pernahkah kamu semua terasa sakit hati semasa berjalan kaki? Atau pernahkah kamu semua rasa nak menjerit akibat ragam manusia di tengah jalan? Mari kita saksikan pembentangan tesis aku yang ke 2..

1) Jalan Lembab
Aku paling menyampah kalau ada orang jalan di depan aku, tapi lembab macam siput, diorang tak tahu aku ada kelas ke, ada hal penting ke, ada dating ke, kalau warga emas aku fahamlah sebab diorang tu kudratnye tak kuat, osteoporosis, mahupun begitu aku pun panas hati jugak dengan orang tua ni, tapi berpada la, ni yang aku panas selalunye gadis-gadis yang berjalan berkumpulan, apa mereka ingat jalan lembab itu stylo? tapi kebanyakan gadis seperti ini sepertinya mempunyai persamaan, berjeans ketat, tak pun pakai high heels.

2)Jalan Santai
Ni pun masalah, selalunya aku terkena dengan golongan makcik-makcik, tempat yang selalu aku kena di lorong sibuk, yang di tepinya ada kedai jualan, kelas mula lagi 15 minit, tramp kene kejar, tengah aku jalan dengan kelajuan maksima, tiba-tiba makcik depan aku berhenti, membelek-belek majalah la, surat khabar la, tak semena-mena aku kena berhenti juga, terpaksa aku melencong sikit nak mengelak si makcik ni, kalau aku tegur pun dia mesti kate "eh, ko ni budak. nak mengajar aku orang dewasa". mentaliti rapuh.

3)Jalan 2 Hala
Ni biasa la, selalunya di station metro, patutnya kita ni berjalan ikut lane la, macam kereta jugak, di sini kita berjalan kene ikut lane kanan, ni tak, ade jugak manusia yang tak ikut lane, akibatnya nak belanggar la, patut ke kalau aku mencarut dekat manusia tersebut? nasib baik aku ni sabar, dah la nak berlanggar, lepas tu buat muka bengang, seolah-olah kita ni yang salah. Hello! susah sangat ke nak cakap "sorry"?

4) Jalan Bercium
Yang ni aku tak jumpa lagi di Malaysia, hanya di Russia ni, aku harap tak terjadi la di Malaysia. Apa perasaan kau kalau couple yang berjalan didepan kau berhenti tiba-tiba dan kissing, bukan diorang tak nampak jalan penuh dengan orang, sibuk, diorang ingat romantik la? macam cerita korea.. tolonglah, nak kissing pun carik la port, lantak korang la nak buat ape pun, tapi sebab kau berdua kissing, aku terlepas train, memang kene la aku dengan lecturer, abis tu kalau lecturer tanye kau "why late?!" , patut ke aku jawab "Im sorry, im late because french kiss"

5)Jalan Berpenjual
Mencari rezeki tu tak salah, malah dituntut, tapi kalau mencari rezeki sampai hampir menutup rezeki orang lain tu salah kan? selalunya salesman atau salesgirl. Tengah jalan nak balik rumah, badan dah penat, tiba-tiba ada salesman stop kau, terang macam-macam, dah kate tak minat pun still jugak kau pakse beli barang, tak kan aku kene gune cara kekerasan , mencarut, baru nak blah kan? kan ke tak baik tu.

6)Jalan Bernikotin
Ni lagi satu, aku faham la kalau ko tu perokok, tapi takkan la nak bakar rokok tengah-tengah jalan kot? lagi satu spesies perokok yang tak bertauliah ni, diorang suka memetik puntung tak kira tempat, kalau terkena kepala anak orang ke? terkena rambut zac efron aku ni ke? tak ke boleh buat bergaduh namanya.. buang la dalam tong sampah, yang nak bakar rokok tu cari la port tak busy, lepas tu bakarla banyak mana pun, kasik masuk hospital pun boleh.

7)Jalan Berkerusi meja
Yang ni aku tujukan wakil pejalan kaki dan pemandu kereta, tau la ko tu mamak yang termasyur didunia ni, kedai ada puluh-puluh branch serata malaysia, roti canai ko sedap, tapi takkan la jalan raya pun korang bantai letak kerusi meja, kan ke jalan tu untuk kereta, cukuplah kaki lima untuk pejalan kaki tu ko dah letak penuh dengan kuali la, stall char kuew teow la, kang kalau customer ko kene langgar ape ko nak menjawab dengan polis? tak lain mesti "saya tak tahu la incik, ini worang bawak kereta tada pandang punya", mamak ni kalau aku langgar baru tahu macam mana rase die agaknye.

ps : 7 cukuplah, malas aku nak list lagi, ada banyak lagi, aku pun penat nak menaip, dah la tadi aku kene marah dengan nenek russian sebab beg plastik yang aku bawak terkena punggung dia,sapa suruh berenti tengah jalan, please la nenek, aku ada taste la, ko tu yang jalan lembab, minum la Anlene!

6 comments:

  1. stuju dgn yg no 1.
    dah lame bengang dgn grup pmpuan yg jln lembap nih~
    yg kissing tuh pnh gak. kat escalator, india r tapi.

    ReplyDelete
  2. hahaha sumpah suke yg p/s.
    tu plg style. LOL!

    ReplyDelete
  3. bgn awal mujuz....nnt cpt g kelas..aduyai....

    ReplyDelete
  4. Nadia : bawak banyak bersabar macam saya, saya turut bersimpati:)

    Ach : Ade ke patut nenek tu berenti, pastu marah2, dah la beg plastik tu berat dgn barang, tapi, padan muka die la. haha

    Anonymous: haha, baik lah..

    ReplyDelete
  5. bagus2:) ko pun student medic volgo, mesti rasa punye kan. haha

    ReplyDelete