Thursday, October 29, 2009

Bank

Ok, pertama sekali, aku nak ucapkan terima kasih kerana sudi meluangkan masa baca blog ni,
bila berkata tentang bank, ramai antara kita mempuanyai pendapat yang berbeza-beza, contohnya, kalau bapak aku, " alamak bank pulak, dah la keje berlambak, nak beratur lagi, bank jauh, blablalabla...' ok, tu bapak aku, macam mane dengan korang? mari kita saksikan pembentangan tesis aku yang ke 3..

1.Jauh
-Pertama sekali yang aku fikir adalah jarak bank dengan rumah aku. Memang rumah aku dekat dengan bank, tapi "Hong Leong Bank", tak ade keje aku nak pegi bank tu sebab aku pakai maybank, bila kita nak pegi bank, mestilah kita perlukan transport. Aku bukannya budak hingusan darjah 6 nak jalan kaki pergi bank, kalau dekat boleh la. So, alternatif aku adalah pertama, suruh bapak aku hantar, tapi selalunye bapak aku cakap "sorry la beb, kerja banyak". ok takpe, jalan kedua ade, pinjam kereta mak atau ayah, tapi diorang keluar pergi keje, satu bijik kete pun xde, ok takpe, jalan ketiga, call kawan mintak antar pegi bank, kawan aku cakap "la..gua ada date bro, lu tak bagi tau awal" tak pun "pegi bank? lu macam makcik2 la, kalau pergi party ke boley la jugak". ok takpe, jalan keempat, lantak ko la bank, malas aku nak pegi!

2.Parking
- Ha ni lagi satu masalah kat Malaysia ni, bank punye cantik, warne warni, kalau boleh corak batik pun diorang nak cat bangunan bank tu,tapi parking lot punyelah kecik, kedekut, diorang bukan tak tau zaman sekarang orang guna kete macam mane, budak lepas spm pun pakai kete, penganggur universiti pun pakai kete hatta orang xde kete macam aku ni pun pakai kete mak aku.Kete zaman sekarang bukan nye reti nak kecik, sume bantai beli Alphard la, Estima la. Apelah salahnye diorang buat parking elok-elok, canti-cantik, besar, bagi muat sume kete, barulah senang, xde la aku mencarut sorang-sorang bile kete aku kene double park, cite pasal double park ni, ni la yang aku paling x suke bila parking, sesedap rase ko je parking belakang kete aku yang dah sedia parking dalam parking lot (paham ke tak?). Bile abis je urusan kat bank, aku tengok hensem je ko punye kancil park belakang kete aku, dah la tu, siap tinggal number fon kat dashboard, kononnye suruh aku call ko la bile nak keluar parking. Susah-susah...

3.Budak kecik
- Kalau dulu, mase aku kecik-kecik, bile mak aku pergi bank, mesti mak aku suruh aku duduk dalam kete, tak bagi keluar, bile dah darjah dua barulah aku merasa masuk bank tu macam mana, korang sume tau kenape mak aku buat macam tu? sebab bile ko bawak budak kecik dalam bank, boleh menggangu ketenteraman bank yang dah sedia memekak macam pasar tu. Macam pengalaman aku sendiri la, tengah tunggu giliran bank, pakai nombor, sekarang nombor 1211, tapi nombor aku 1240. kan ke lame tu? dengan budak-budak main lari-lari dalam bank la, baby menangis lagi, otak aku berserabut, jiwa aku kacau bilau, ada sekali tu, aku ke ambank, sebelahnya ada 7-e, ada makcik masuk dengan anak berumur 4 atau 5 tahun, masuk-masuk je dia amik borang cash draw, amik nombor, duduk dekat dengan aku, anak die duduk sebelah aku, nak jadi cite, slurpee anak die tumpah kene jeans aku, mak cik tu gelabah "sori ye dik, sori,!" sambil marah anak dia. aku? aku cakap "eh takpe aunty, budak kecik biasa la..." abang guard tu pun tak boleh buat ape, ye lah, budak-budak la katakan, senyum je la..

4.Mesin Atm
-Mesin atm ni, kalau korang tgk aku pakai, aku la yang paling laju, ye la, masuk kad, tekan pin, tekan amount, settle. Ni tak, selalunye aku tengok budak asrama sekolah sains johor, outing la katakan, 2 orang, jantina perempuan, nak masuk kad pun lembab, siap boleh berbual-bual lagi dengan kawan ko, yang kawan ko ni pun satu, ko bukannye nak draw duit pun, ape lah salahnye ko tunggu die kat belakang, bukannya ade orang nak culik pun, lepas masuk pin, first yang diorang buat mesti check balance, biasa la tu kan, budak skola, macam aku gak dulu, dah check balance die tekan withdrawal, jap lagi die tanye member die " eh bape balance aku tadi? lupe r..", pastu member die pun cakap, "entah, tak prasan plak aku tadi, check balik la." dalam hati aku "nasib ko ni budak skola, sweet plak tu.. takpe-takpe sabar.."

-Kes nombor dua lain plak, selalunye hujung bulan la, biasa la gaji masuk, So, hujung bulan gak la aku dgn member aku selalu pegi cinema, sebelum pegi cinema mesti draw duit kan, aku pun drive la ke maybank berdekatan, bila nak beratur, ade 12 orang depan aku, memang salah timing aku keluar, kejap lagi ada sorang brader dtg terus cutting sampai depan, die cakap "sori eh, saya ada hal penting la, sekejap aja saya guna", takpe sabar, mane tau die nak beli susu anak ke, nak bayar emergency hospital ke, kita mane tau, kejap lagi datang sorang pompuan cina pulak, " saya tak tau guna la ini mesin, tunjuk boleh ka?", dah satu lagi hal, 15 minit gak la brader melayu depan aku buat tuisyen gune mesin atm kat nyonya ni, takpe sabar, kesian dia orang tua zaman perang jepun dulu mane ade mesin atm kan, kite lahir-lahir bende ni nah ada. Kejap lagi datang la pak cik india, cutting buat muke selamber, brader depan aku dah bising-bising, uncle india tu pun bising gak, dah diorang bantai bergaduh plak, aku terus masuk kete, aku cakap kat member aku, "dah, kite minum mamak, wayang next time!" sambil bukak radio fly fm.

5.Kakak Account
-Mase aku nak daftar Unikl, aku kene bayar duit di Maybank, kali ni ok, parking sume ade, budak skolah sume tengah skolah, makcik-makcik dengan anak kecik tak keluar rumah lagi, orang dalam bank pun sikit, aku bukak pintu bank dengan senyuman paling hensem dan macho, aku pergi amik borang, aku isi kemas, lepas tu aku pergi jumpe accountant, "wow, cun la awak ni" aku kate dalam hati, kejap lagi telefon die berbunyi, punyelah lame berbual, aku tau la orang sikit, selepas lebih kurang 20 minit, "ok, I tunggu U, macam biasa 2 pm". aku tanye "boyfriend ke kak?", die tersenyum, selang beberapa minit, timbul masalah kedua, dia tak reti nak settle payment aku, ade problem ape ntah, "sori ye dik, akak kene tanye accountant lain, sebab akak baru kat sini".. "oh ye ke? tak pe2 saya tunggu". satu lagi hari yang malang..

ps : kalau korang jumpe warga emas nak gune atm tu, bagi la diorang gune dulu, kalau diorang tak reti nak guna, tunjukkan, sebab kebanyakan orang tua ni tak reti gune atm, ye lah, dulu time perang diorang simpan duit dalam belanga, bukat kat maybank, jangan ko kebas duit akaun orang tua tu dah la.

10 comments:

  1. gua xpaham
    apehal lu punya blog skrang nie da jadik akademik
    byk research2 dan pendapat2 nie ??
    lu kene ugut russian mob ke??

    ReplyDelete
  2. gua sekarang dah ada kesedaran sivik, gua pun nak berjaya macam karam singh, die pikir die sorg je boleh buat research?

    ReplyDelete
  3. hahhaha.. semat2.. aku pun penah ad mslh kt bank nih..lepas kelas aku termengah2 g kt bank, da la tggu barisan yg panjg gaban, smpi2 turn aku, mesin rosak.. sakit ati tol..
    hahhaa..

    (weyh, ko knal cho x? ko mai, kan?)

    ReplyDelete
  4. aku bukan mai la.. aku saint petersburg, smtu

    ReplyDelete
  5. ouh..
    ak engt kn ko mai.. sebab ad kawan ak cakap ko mai..
    hehhe.

    ReplyDelete
  6. sape pulak la kwn ko tu, feymes betul aku,aku ingat dkt malaysia je ake ade fans, kat russia pun ade..haha

    ReplyDelete
  7. lek mujuz,,nnt dah jd bapak kena uruskan sume urusan anak plak,,,seriusly,,bapak ko ckp lu,,gua,,beb kt ko??? :) psl bank ni yg aq xsuke kena tggu lama giler,,,seksa dowh,,,xpe,,,duit nyer psl,,,=.=,,bank rusia lg kecik,,,haha

    ReplyDelete
  8. haha, biasa la, like father, like son..

    ReplyDelete