Tuesday, October 13, 2009

Putih

Pagi itu, aku tak ke kelas, ada masalah dalaman, masalah apa? itu korang tak perlu tahu, hanya teman sekerja saja tahu, pantas pagi itu, aku mesej sama Ekaterina, takut-takut dia tertanya-tanya pelajar kesayangannya. hahaha.. aku capai ubat tidur, aku telan 2 biji lalu tidur

***************************
Pukul 3 petang, kawan bilik ku balik, dia kejut aku, aku lihat jam sambil terkelip-kelip, tiba-tiba dia berkata : "ko tengok tingkap tu", "apsal? kotor? memang kita tak pernah basuh tingkap kot" balas ku, "tu ko tgk je la" jawap dia ringkas. Aku bangun, aku pangdang ke luar, putih, rupanya salji, masakan salji turun dimasa begini? tak kan aku tidur bangunnya sudah winter, ah! itu semua kita persetankan, yang penting aku suka pemandangannya, ya lah, nak jumpa salji di malaysia memang haram, hujan panas ada lah.

Aku jenguk ke jendela, aku capai Marlboro ku, aku pandang ke luar, sejenak aku terdengar rakan-rakanku gembira sebab dapat melihat salji, sedang asyik melayan perasaan di jendela, aku terlihat seorang budak, umurnya lebih kurang 7 tahun, berbaju biru, bertopi hitam, aku tak tahu kemana dia hendak pergi, aku lihat dia, dia terketar-ketar sejuk, mukanya basah kerana salji, but nya besar dari saiznya, cara dia berjalan saja aku sudah tahu, kesian..

Aku capai trenchcoat, terus saja aku kebawah, ke kafe, kerna aku belum lagi makan, di perjalanan, aku terserempak dengan seorang mak cik tua, dengan bakul berisi bunga dan buahan, masakan sejuk-sejuk begini mahu jualan? habis penuh bajunya dengan salji, sampai di kafe, aku pesan teh panas, aku terfikir, dalam ada yang suka, ada juga yang sedih, adat kehidupan..

ps : dalam setiap perkara, ada yang sedih, ada yang tertawa, ada yang lemah, ada yang kuat, memang tuhan maha adil.

2 comments:

  1. ala
    jakarta pun ada salji
    x cayer try r datang hahaha

    ReplyDelete
  2. memang, aku nak pg bali next year.. ko pn ikut skali!

    ReplyDelete