Wednesday, August 25, 2010

Rambut

Pen merah kilometrico saya letak kemas dalam bekas pensel. Beg hitam lusuh diatas meja saya zip dan saya galas, meninggalkan bilik guru yang hampir sunyi. Saya berjalan menuju ke parking lot.
Di sana saya terserempak dengan Tuan Zaini.

"Nanti rambut tu kasik trim sikit lagi la. Baru kemas. Ibu bapa tengok pun sedap"

Saya hanya tersengih tanpa kata dan berjalan menuju ke kereta. Cikgu Zaini menyapa Puan Mastura yang juga ingin ke keretanya. Rancak betul mereka berbual. Sesekali kain belah Puan Mastura yang menampakkan betis dan sebahagian peha terselak ditiup angin. Mata Cikgu Zaini hanya melilau atas bawah. Mungkin Puan Mastura juga akan dinasihatkan oleh Cikgu Zaini.

"Kain tu nanti trim sikit lagi la. Baru mengancam"

Hahaha

Saya terus menekan pedal minyak kereta buatan malaysia dan meninggalkan perkarangan sekolah.

Saya paling malas di traffic jam di persimpangan empat utama. Lampu merahnya memang lama. Saya pun tak tahu kenapa tapi itulah yang saya rasa setiap kali lalu disitu. Saya capai cd placebo, dan saya suakan ke radio. Butang baju paling atas saya buka. Sudah lewat petang masih juga panas.

Saya toleh ke kanan, kereta buatan luar negera. Didalamnya ada gadis berkaca mata hitam besar sambil rokok dibibir. Gadis Cina betul-betul menguji iman saya.

Lampu hijau menyala. Saya ,masuk gear 1 dan menekan pedal minyak. Ternyata kereta buatan luar negara disebelah saya jauh lebih berkuasa. Saya tertinggal dibelakangnya. Ada 2 atau 3 anak patung di bahagian belakang kereta gadis tersebut. Dibawah patung tersebut, tertampal stiker ayat suci Al Quran.

"Laa. Melayu rupanye?"

Di selekoh depan, kereta buatan luar negara itu terus hilang dari pandangan. Saya hanya memandu sambil kepala terbayang juadah berbuka hari ini.

6 comments:

  1. eh ?
    hm . dunia skrg , mcm dh biasa kot .

    ReplyDelete
  2. ouch! ta thu nk kte ape..

    tp mcm biasa, tajuk tu mmg tade kne mgene ngn content an?hehe

    ReplyDelete
  3. saraa : entah la sara..

    ork3d : ade la.. pengetua suruh saya trim rambut

    Ninaa: Aku pun campuran jugak. ok je

    ReplyDelete
  4. okayy
    dia tgh bendera merah

    tapi tak bermakna dia boleh smoke depan2 bukan

    ReplyDelete
  5. bab2 kain terselak tu, tiba2 bulat mata.ngeh3.

    ReplyDelete