Sunday, August 1, 2010

Gadis Jeti

Tengah hari tadi saya baru balik dari desaru. Rancangan bbq tetap dijalankan dan alhamdulillah cuaca baik walaupun sekarang cuaca semakin tak menentu. Walaupun semalam agak kucar-kacir dan kami terlambat sejam dari waktu perancangan, tapi kami selamat tiba disana dan cuaca amat mengizinkan.

Kami memang jarang berjumpa dengan encik pantai. So, kami agak teruja berjumpa dengan laut. Kawan-kawan saya yang lain tak fikir panjang, terus tukar pakaian dan terjun kedalam laut. Saya pun teruja tapi saya penat, jadi saya hanya merehatkan diri dengan ipod saya. Ternyata angin pantai memang mengasyikkan.

Keesokan pagi, kami keluar untuk breakfast. Pukul 10 pagi lebih kurang. Plan kawan-kawan saya selepas breakfast ialah mandi laut untuk kali kedua. Hahaha. Macam tu la rupa kanak-kanak yang membesar dizaman urbanisasi. Saya tak tahu macam mana mereka boleh terfikir untuk mandi laut sedangkan masa tu sejuk, dan masih awal pagi.

Saya capai kunci kereta dan Marlboro softpack di atas meja. Kawan-kawan saya semua dah teruja untuk mandi pantai.Mereka beredar ke khemah untuk menukar pakaian. sigh!

Tak jauh dari tempat kami breakfast, saya terpandang satu jeti. Saya berjalan kesana. Disana saya lihat ada orang tempatan di situ sedang bersiap untuk ke laut. Ada juga keluarga yang memancing ditepi jeti. Saya duduk disitu dan menyalakan marlboro.

"tak mandi ikut kawan-kawan awak?"

Saya disapa oleh seorang wanita 20-an.

Saya hanya menggelengkan kepala.

Wanita tersebut ketawa.

"awak yang cabut signboard kan?"

Saya terperanjat besar. Otak saya mengimbas balik memori semalam. Oh ye, semalam saya dan kawan saya Azlan keluar mencari kayu untuk dibuat unggun api malam semalam. Oleh kerana kayu tak berapa nak ada, saya dan Azlan mengambil keputusan untuk mencabut papan tanda "BAHAYA" yang terletak tak jauh dari pantai. Tapi, kantoi dengan brader resort.

Saya tertunduk, dan menyedut rokok saya dengan kadar kelajuan yang luarbiasa. Serta-merta saya terbayang Azlan yang sedang seronok mandi. Damn! Setelah suai kenal, rupanya dia anak owner resort disitu. Nama dia Izzati. Dia juga seorang mahasiswi universiti yang sedang bercuti. Nasib baik dia tak saman saya sebab saya rosakkan papan tanda dia.

Kami melepak di jeti dan bercerita perihal kehidupan. Kehidupan kami memang berbeza.

"Datang la lagi bila free! FOC"
"Ape tu?
"Haha, free of charge!"
"Owh... Hahaha, InsyaAllah"

Sebelum balik, saya kemas apa-apa yang patut. Dan tak jauh dari tempat kami berkhemah, saya nampak 2 orang pekerja resort sibuk membaiki papan tanda. :)


4 comments:

  1. haha!

    terbaik! nasib baik anak owner yang nampak tu perempuan. kalau lelaki bertubuh sasa, agak menakutkan. tehee~

    ReplyDelete
  2. cehh cehh. nampak tak dah ade jodoh kat situu
    :DD

    ReplyDelete