Thursday, December 20, 2012

Tuhan Palsu bab 4 : Makwe Hijabster Dan Kek Vanilla

Hati kecil aku tiba-tiba berkata, memberitahu aku yang mungkin aku memang sudah jatuh hati dengan seorang makhluk bernama wanita bertudung violet yang keseorangan dengan sepotong kek vanilla di meja hujung.

Dari air mukanya, tergambar bahawa betapa dia itu keseorangan sama seperti aku. Mungkin dia juga tercari-cari putera impiannya. Telefon bimbitnya resah dikeluarkan dari tas tangan. Sekejap keluar, sekejap masukkan balik. Aku yang melihat pun sedikit nervous.

Secara tiba-tiba dia bangun dan menghampiri aku yang kaku di depan kaunter. Aku jadi panik lalu pantas mata aku mencari kalau-kalau ada utusan malaysia atas meja untuk aku sorokkan muka yang malu. Malangnya orang Malaysia memang tak gemar membaca surat khabar. Lagi-lagi waktu petang sebegini.

" Do you mind?"

Lalu satu tangan yang begitu lembut teksturnya, cerah dan perfect dari segi tona kulitnya mencapai beberapa keping tisu yang jaraknya terletak beberapa kaki saja didepan aku. Soalan mudah yang dia lontarkan pada aku hilang begitu saja tanpa jawapan dari aku. Kalau masa itu ada budak tadika yang bertanyakan bagaimana hendak membaca doa makan sekalipun, aku percaya aku akan gagal.

"Va-vanilla cake pl-please"

Ye, itulah perkataan yang automatik keluar dari aku setelah disapa oleh puteri idaman yang entah dari mana. Aku nekad, kalau dia bertanya satu lagi sekali pada aku, aku nekad, aku minta nombor telefon terus.

Dia ambil tisu, habiskan saki baki airnya lalu pergi. Lalu dia hilang sedikit demi sedikit dari pandangan aku, seorang lelaki yang berdiri bersama sepiring kek vanilla yang penuh rasa untuk diceritakan pada dia.

Petang itu, aku kalah lagi sama perasaan sendiri.

No comments:

Post a Comment