Thursday, March 10, 2011

Buat yang bertanya

Tujuan gua untuk menulis entry ini adalah dari pertanyaan-pertanyaan dari sesetengah pembaca yang intinya sama :
"kenapa kau ni racist?"

Gua adalah seorang remaja yang diawal 20 an, mampu berfikir baik dan buruk. Alhamdulillah tuhan bagi gua akal yang sempurna. Persoalannya disini, why am I being racist?... Maafkan gua, gua bukan seorang yang racist. Gua membesar di tanah Malaysia, bergaul sama-sama tanpa menilai manusia dari segi rupa,bangsa, agama dan warna kulit. Siapa kata gua tiada kawan berbangsa Cina? Gua ramai kawan yang berbangsa Cina, dan tak kurang juga India. Bagi gua menjadi seorang yang berbangsa Melayu bukanlah alasan untuk menilai orang lain kerana mereka berbeza dengan kita. Alvin, Marcus, Nathan, Bharat, semua adalah kawan gua yang mempunyai identiti yang berbeza. Dan yang penting kita juga harus faham, mereka juga warganegara Malaysia. Kita kongsi tanah yang sama, dan hasil makanan yang sama.

Persoalan kedua,
"kenapa gua lebih menilai orang dari segi nationality"

Satu hari, gua duduk dengan member gua di satu kedai mamak 24 jam. Gua perasan ada 4 orang kulit hitam (nigga) keluar dari kereta di ikuti oleh seorang perempuan melayu yang dalam lingkungan umur seperti gua. Gua langsung tak kisah kalau lu nak makan, nak minum. Its Malaysia man. We got law and I dont have any right to chase you away. Bila gua tengok nigga tu raba-raba, kissing in public dengan perempuan melayu tu, gua rasa kecewa. Gua tak salahkan mana-mana pihak dan secara jujur kalau gua diberi peluang sepak nigga tu, gua lagi suka kalau gua dapat sepak awek tu. Ianya suatu perkara yang memalukan. Bukan niat gua untuk mengatakan Malaysian itu perfect, tidak. Gua tanya satu kepada lu orang, berapa ramai orang Melayu yang berkahwin dengan nigga dan hidup happily ever after?

Kebanyakan orang luar seperti Arab dan Nigga datang ke negara kita kerana urusan pembelajaran. Gua tak menghalang mereka untuk belajar. Its something that we can proud of, people come to our country to learn from us. Awal tahun 2003, gua sekolah di Negeri Sembilan. Masa balik cuti, bonda gua dan makcik gua jemput gua dan kami singgah makan di Johor Bharu. Tempat makannya berdekatan dengan hostel pelajar asing. Memang banyak nigga yang makan, ada yang mabuk dan bergaduh. Gua jadik segan kerana gua terpaksa tengok benda tu depan mata bersama bonda dan makcik gua.

Lagi satu, masa gua keluar dengan kawan gua Radhi. Masa tu dalam pukul 8 lebih malam. Depan mata gua satu kereta mewah langgar sorang pakcik tua melayu. Gua turun kereta sama Radhi, gua perati yang bawak kereta mewah tu Arab, lingkungan 20 lebih. Gua tolong angkat motor pakcik tu, gua tolakkan ke tepi. Radhi pulak tolong pakcik tu duduk dekat kaki lima kedai. Mamat Arab tu berbincang dengan member dia dalam bahasa arab sambil perati kereta dia. Dia datang ke pakcik tu, sambil campak duit 100 dan terus blah. Pakcik melayu tu diam sambil tersengih. Betapa gua rasa maruah bangsa gua dipijak-pijak oleh bangsa yang hanya hebat pada nama.

Satu hari gua ke pejabat pos dengan bapak gua. Parking diluar pejabat pos penuh dan gua sama bapak gua terpaksa menunggu parking. Datang satu kereta dipandu oleh nigga dan dia park di bahu jalan. Bapak gua pun ikut park didepan kereta nigga tersebut. Gua turun sama bapak gua, dan settlekan semua pembayaran bil. Bila keluar bapak gua panggil sorang brader majlis daerah yang sibuk meronda

"ni apsal saya kena saman?"

Gua nampak ada kertas saman dekat kereta.

"sebab abang parking tempat tak boleh parking"

"owh, abis tu kereta depan tu tak kena pulak?"

"dia parking kejap je bang, kejap lagi dia datang balik"

"saya dengan nigga tu mane lagi cepat?"

Gua tengok brader tu serba salah dan nak ambik balik kertas saman

"tak payah nak ambik balik, cuma satu saya nak ingatkan. Kalau awak boleh lebih kurang dengan orang asing kenapa tidak dengan saya yang Melayu? Saman tu nanti saya bayar sebab memang silap saya"

Bapak gua sound brader tu straight. Gua diam tak berkata apa.

Negara Malaysia adalah negara kita. Tanah tempat tumpah darah kita, tempat kita bergaul sesama sendiri dan belajar mengenal kehidupan. Sewajarnya kita yang perlu bangkit dan berusaha memajukan negara kita.

Bangsa asing duduk dinegara kita dengan kereta mewah persis menteri, wang tak pernah putus. Kita masih ada lagi yang berumah papan beratap zink, yang rata-rata pendapatannya ala kadar. Apa itu yang namanya merdeka, negara Malaysia yang sudah setengah abad merdeka?


12 comments:

  1. jawapan terbayekk

    saya suka jawapan anda.

    ReplyDelete
  2. serious betol entry lu kali ni . gua jugak macam lu jugak . gua memang sokong gagasan 1 Malaysia tapi tak bermakna gua ni pro kerajaan ataupun pakatan pembangkang . 2 - 2 gua tak minat . selama gua merayau rayau pergi tempat orang . gua selalu nampak arab dengan negro . ada yang okay . ada yang buat jari hantu gua naik . tapi serious la . gua sama macam lu jugak . kadang kadang gua rasa mereka terasa mereka bangsa yang hebat . kononnya orang asia ataupun Malaysia ni macam kecil je mata diorang . kadang kita harus ada rasist tu . harus ada !

    ReplyDelete
  3. Okay.Aku terkedu.Siap lah kau nigga !

    ReplyDelete
  4. malaysian perang sesama sendiri, tuntut hak masing-masing, fikir macam2 untuk buat kita sendiri jatuh. tapi pernah diorang fikir ape yang orang asing buat di negara kita?

    ReplyDelete
  5. part ayah kau sound tu aku suka. sangat suka.

    ReplyDelete
  6. Shax : memang betul. Dengan orang melayu sendiri pun berkira

    ReplyDelete
  7. kalau kat fb ni, sume komen2 orang kat atas tu aku like. bnde camni da selalu sgt jd.

    ReplyDelete
  8. kyra : yea, benda yang selalu jadi tapi kita buat tak nampak

    FaIz : bukan niat entry ni nak suruh orang jadik hater, so if u love them its cool

    ReplyDelete
  9. negro datang sini berlagak kaya kononnya . padahal Malaysia more than maju dari negara diorang . berlagak datang sini macamlah kaya macam 50cent .

    ReplyDelete
  10. sengaja membutakan mata yang sedang elok celik. melayu sama melayu, selalu macam tu.

    ReplyDelete