Thursday, April 19, 2012

Nafas #6 (Hujan)

Di dataran empat segi itu ada dua kerusi yang bumbungnya dari kaca
rintik hujan yang mulai jatuh dari langit makin lebat.
Sang lelaki yang duduk disitu wajahnya sungguh tenang
bebola matanya kaku dengan nada simfoni si hujan dan sesekali melihat kerusi yang ada disebelahnya dengan senyuman

"Dulu saya selalu nyanyi pada hujan. Masih ingat lagi?"

wanita disebelahnya hanya tersenyum dengan kata-kata lelaki itu

Talking to myself and feeling old
Sometime I'd like to quit
Nothing ever seems to fit
Hangin' around, nothing to do but frown
Rainy days and Mondays always get me down

la la la la la la la la la

"Ingat lagi kan?"

Wanita itu hanya mengangguk tanda dia masih lagi ingat
Tergambar kepuasan pada wajah lelaki itu
Wajahnya dipaling kembali menatap hujan yang masih lagi renyai

"Apa yang saya nyanyi, semuanya saya nyanyi pada hujan. Bila hujan turun, lagu saya dimainkan kembali supaya awak tak akan lupa"

Lelaki itu bangun dari duduk 
Diselak rambut hitam wanita itu yang hampir menutup sebahagian dahinya
lalu diciumnya

"Bila hujan tiba lagi, saya tetap ada disini"

Wanita itu hilang dari imaginasi bersama deruan hujan.

-Aku, 6.25 am, Carpenters



No comments:

Post a Comment