Thursday, December 9, 2010

Mesin Masa

Satu petang di bulan Oktober, gua terjumpa mesin cahaya masa. Masa tu gua masih remaja yang masih tergila-gila sama Kimberly, power rangers merah jambu. Apa yang gua nak ceritakan ini adalah pengalaman gua kembali ke masa depan gua...

Yang gua ingat hanya asap putih. Gua berada di atas katil. Tanpa berlengah, gua terus ke cermin di bilik tidur gua. Sudah gua jangka gua akan menjadi seorang dewasa yang kacak dan sasa. pfft, ok fine! gua tak sasa. Gua tersengih sendirian di depan cermin.

"so early huh?"

Gua terperanjat. Gua tengok ada wanita atas katil gua tidur tadi.

"kau sape?"

Ternyata wanita tersebut kurang selesa sama soalan gua. Denga kening sebelah terangkat, dia menjawab :

"Hello??! Ni I la Megan. Your wife. What are you? nut??"

Sungguh kurang ajar isteri gua.. Tapi gua cool. Tapi macam mana gua boleh lupa sama Megan? mustahil.. mungkin kesan sampingan mesin masa. Gua hanya pandang Megan yang menyarung kembali baju tidurnya.

"want some breakfast?"
"yea.. sure."

Gua terus turun ke bawah. Potret-potret gambar yang terlekat di dinding memberikan gua klu tentang apa terjadi pada gua di masa akan datang. Ada gambar gua main golf. Ada gambar wedding gua sama megan dan yang paling penting... tiada gambar budak kecil. Gua tersenyum suka sambil mempercepat langkah kaki gua ke dining hall.

Megan duduk berhadapan dengan gua. Dengan senyuman masih lagi menawan macam dalam cerita transformers sama Shia Lebouf. Bila gua terbayang yang Shia Lebouf pernah comolot sama bini gua, gua jadik bengang. Tapi gua masih lagi cool..

"u nak makan apa?"

"Nasi lemak maybe?"

Jawab gua penuh ikhlas dengan nada iras-iras suami mithali.

"what?! no! u tau kan nasi lemak tu berminyak. kolesterol pun banyak, tak baik untuk jantung. Nanti u pengsan masa main golf sape yang susah??"

Gua hanya terdiam. Mungkin gua sudah berkahwin dengan Megan yang kini sudah berhenti berlakon dan menjadi pakar pemakanan. Mungkin..

"Ok-ok, Roti canai la kalau macam tu"

"Again? U tau kan I dah pernah cakap yang roti canai tu tak bagus untuk breakfast? It just not perfect. Time pagi-pagi ni la u kena makan benda yang sihat. Lagipun u kan tau i memang dari dulu fail masak kari"

Ok, ape bende ini semua? perut gua dah lapar tahap maksima.

"err, how bout lontong?"

"Lontong? owh please... I mane la tau masak tu semua. Lagipun I nak kejar masa kan. Kejap lagi I ada meeting dengan client. Lepas tu I dah janji nak teman kawan I Katy Perry shopping swimming suit. Told u before right?"

Gua stress dan terus berlari ke atas dan masuk ke bilik. Nasib gua kurang baik, gua tergelincir akibat terpijak victoria's secret bini gua yang bersepah di lantai dan pengsan. Bila gua sedar, gua telah kembali ke kehidupan remaja gua.

Satu je gua ingat masa tu..

" Bab bab makan, jangan di ajak bergurau."

Hehehe


15 comments:

  1. ta payah na berangan macam time traveler's wife ye pakcik.damn!

    ReplyDelete
  2. Megan Fox kah? ke Megan lain? Meganman ke?

    ReplyDelete
  3. -..- imaginasi kau ni kan lebih tinggi dr langit, lebih besar dr matahari, lebih merepek dr shinchan

    ReplyDelete
  4. FaIz : kau memang suke kan jeles dengan aku? haha

    ReplyDelete
  5. weh gile ke jgn panggil aku faiz.. xglemer langsung.

    ReplyDelete
  6. FarIza : memilih la kau! nak glam je.

    ReplyDelete
  7. what the! lebih baik aku anonymous je camni. panggil aku nony

    ReplyDelete
  8. kelakar lahhhh kau ni..
    tulah kau, makan breakfast nak yang berlemak je
    hahaha!

    nice one lah weyh!

    ReplyDelete
  9. abang juice, nasi lemak megan fox memang sedap. tak perlu tambah sambal sotong dan ikan bilis!

    ReplyDelete
  10. hye..visiting to read ur story.. wah, ur shortt storiess ni mmg sgt kreatif!!!:D thumbs up. boleh tahu future, mcm doraemon punya alat laah.

    ReplyDelete
  11. Nony : okay

    eqa : barulah melayu sejati!

    Fayadh : oi, bini aku tu.. in the future la..

    Fifiey : welcome! tapi saya tak minat doraemon

    cekodod : betul tu! makan jgn buat main. bole gadoh tau

    ReplyDelete
  12. Hahaha. Cerita paling comel. :D

    Kalau isteri kau megan. Suami aku kurt cobain. haha. XD

    ReplyDelete