Wednesday, January 13, 2010

Visa

Semalam, cik puan besar aku telefon :

cik puan besar : bilenye nak balik? 19 tu confirm?
Aku : a'ah, 19. esok baru pergi uni, settle visa

Bagi di Russia, kalau mahu masuk atau keluar dari negara komunis ni memang perlukan visa.

2 hari yang lepas...

Aku, dan 2 rakan sekerja bergerak dari Avtovo ke Lotsmankaya. Cuaca agak kelam, salji jangan cakap, bersepah sepah, kotor macam gampang.

Sampai di Lotsmankaya, kami berjumpa dengan Ludmila, berbincang pasal visa :

Ludmila : Ni exam sume dah habis?
Aku : belum lagi, ade 2 lagi. Geometry dan math
Ludmila : boleh tengok buku zacot?

*syamim dengan shukram aku tengok dah gelabah, aku steady cool.

owh, kami x bawak buku zacot

Viktor : hah, kalau xde buku zacot, jangan nak cakap pasal visa
* ade suara gampang mane ntah menyampuk. aku usha atas meja dia ada name Viktor. Aku syak tu la name dia. Assistant Ludmila la kot. aku abaikan. yang menjadi matlamat adalah Ludmila.

Ludmila : ok2, macam ni, saya x boleh bagi visa lagi. kamu buat dulu exam geometry, then jumpa saya rabu. ok?

aku :ok2

semalam...
aku exam geometry la, ape lagi. setakat dapat 5, piece of cake! (aku memang berlagak, ada masalah?)

hari ini...
aku dan rakan ke Ulyanka, hati dah happy sebab dapat nak dapat visa
Pukul 1, aku dah ready depan ofis Ludmila, masuk ofis aku terus keluar satu borang dengan buku zacot bagi pada Ludmila.

Ludmila : exam math x settle lagi?

*ah sudah, ni prob la ni.

Daim : math kitorang buat sabtu ni

Ludmila : ok2, settlekan dulu math, then siap baru jumpa saya balik di Lotsmankaya. baru saya bagi visa.

*aku simpan balik buku zacot kemas kemas, aku keluar universiti sambil usha tong sampah, nak jugak aku kasi terajang tong sampah universiti tu.

ps : Tiba-tiba gua teringat muka si Viktor. Sial! muka viktor sumpah boleh carik gaduh


6 comments: