Friday, September 4, 2009

semalam yang lesu

Apa ada dengan hari semalam? Semalam hari Khamis, cuaca agak panas, awan-awan lembut menari-nari riang di langit biru, makcik-makcik di Avtova ini masih sibuk menjual blueberry di tepi jalan, dan yang paling penting, hari ini, aku ade 2 kelas baru yang perluh ditempuhi.

Aku buka zip beg, aku capai jadual, kertas putih, pukul 1.30 petang, kelas Informatik, kelas yang berkaitan dengan komputer, perjalanan ke kelas, aku dapat lihat betapa buruk universiti aku ini, kalaulah aku upload gambarnya di facebook atau di myspace, nescaya rakan-rakan ku akan terasa geli-geli perut, dan kalau orang ramai pula, mesti mereka kutuk-mengutuk.. entahla, terima je la, masuk ke kelas, aku sedikit kagum, peralatannya sungguh memuaskan, moden, cuma bangunan saja yang palat.

Habis kelas, aku terasa mengantuk yang teramat sangat, mungkin sebab aku tidur hanya 2 jam semalam, siape suruh gatal x mahu tidur kan? haha, padan muka aku, sampai di apartment, aku letak beg, terus tidur..

*************************************
"Woi, bangun, berbuke dah!"
kawan aku kejut, aku buka mata, aku lihat dia tercegat depan aku, pegang kurma,
aku pandang jam, pukul 9.30 malam, sudah 15 minit rupanya berbuka, aku pandang kawanku,
aku berkata, "kau kejut aku sahur la, sahur aku makan", aku terus tidur balik, selang sejam kemudian, aku terbangun, lapar la pulak, mungkin saja rakan sebilik ku ada masak lebih, aku tengok dia, aku bermonolog, "la.. tidur jugak mamat ni", aku ke dapur, mahu memasak sungguh malas, aku terlihat tepung segera cucur adabi, milik Fathina, rakan serumah ku, ya, aku tahu, kami di sini tinggal serumah, lelaki dan perempuan, tepung tadi aku bancuh, aku panas minyak, aku goreng, tiba-tiba, aku teringat aku punya borang mahu diisi untuk pihak universiti, segera ke printer, aku copy semua data, printer itu memang mencari pasal, lembab, "sial!!", aku teriak ke printer itu, hati aku panas, habis print, aku ke dapur, aku lihat cucur yang aku goreng hancur lebur, "fuck!!", kali ke dua aku mencarut, tapi berbahasa inggeris ya, aku tanya Fathina mengapa cucur aku sedemikian rupa dia kata, "ko nak masak ni, jgn guna air panas! campur air sejuk sikit", Dalam hati, hanya tuhan saja yang tahu, ape yang aku kata, kata-kata kesat, kepada cucur-cucur tak guna tu.

Jam sudah pukul 12, nasib baik ada jalan lain, aku masak nasi goreng, tapi masin sikit, kali ke tiga aku cipta kata kesat, lepas makan, aku kemas semua buku, telan 2 biji ubat tidur, terus tidur, kalau aku jumpe cucur dalam mimpi, jangan harap aku nak makan kau, kau ingat kau sedap sangat?

ps : kepada adik-adik bawah umur, perkataan kesat diatas adalah untuk iktibar semata-mata, kepada Fathina, terima kasih sebab cucur tu, aku memang fail masak bende tu.

10 comments:

  1. ko sume bende ko fail masak

    ReplyDelete
  2. muzammel..
    ko slh eja nme aku..he3..
    fatinah la..=P
    ha3..

    ReplyDelete
  3. mawie : tak semua, at least aku terer sikit dari kau!
    tina : name aku pn ko salah eja! single "m"

    ReplyDelete
  4. mujuz saja eja nama ko salah la tina

    ReplyDelete
  5. haha, sori la, aku x perasan spelling die..
    Nadia : its like an apartment with 4 rooms, so ,girls and boys satu apartment, different room:)

    ReplyDelete
  6. huh? satu rumah..it's sort of crazy,man..

    ReplyDelete
  7. haha.. yea,xboleh juz pakai boxer dalam rumah, keluar bathroom nampak diorang, :) maybe classmate, but it still awkward!

    ReplyDelete
  8. the girls n boys share bilik air yg same?
    and u guys live like a family or wat hal masing2?

    ReplyDelete
  9. yea, kitorang share bathroom, n we live like one happy family:)

    ReplyDelete