Wednesday, September 2, 2009


Bercerita tentang musik, aku teringat kembali zaman-zaman dahulu, zaman-zaman mentah remaja yang asyik dengan kugiran dari pelbagai pelosok dunia, dan disitu juga, aku mempunyai angan-angan besar untuk menjadi seorang rock star, lucu, sungguh lucu bukan? jika dikenang-kenang kembali, memang itulah lumrah hidup manusia..

Ok, hari ini aku mahu memberitahu dari mana mulanya, dari mana rehatnya, dan di mana akan aku letakkan noktah dalam dunia musik ini. cerita bermula :

Seawal tahun 1996, ya, aku 6 tahun, aku sudah mula didedahkan dengan musik-musik bintang rock lagenda seperti search, wings, mega, ekamatra dan banyak lagi, aku masih ingat, sewaktu habis tadika, dirumah aku selalu memasang kaset-kaset itu diradio bagak bernama sony, dibilik ayahanda aku, haha..

Pada tahun 2002, aku sudah menjadi pelajar tahun enam di satu sekolah rendah tempatan, di tahun itu juga, aku menerima gitar aku yang pertama.. simple, berwarna coklat, akustik milik ayahandaku. dan dari dia juga, aku mengenal kord-kord gitar, lagu-lagu kugiran barat yang syahdu, memang benar, dia ini musician sejati, aku pernah curi-curi tengok foto lama beliau di laci, sungguh rock dizaman 80-an, tapi, yang amat aku suka, piring hitamnya, tak banyak, ada 4 keping, kugiran "deep purple","nirvana","the beatles" dan "led zeppelin", memang betul kata mat salleh, like father, like son, atau nenek-nenek kita kate, mane tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi.

Apabila bergelar pelajar sekolah menengah, aku rase sedikit dewasa, berseluar hijau (walaupun mrsm khakhi), aku mula dengar kugiran bawah tanah tempatan seperti acab dan shizuka. memang asyik, darah muda, dan di situ juga aku berhasrat membuat satu kumpulan musik bernama "white color pages", yang dianggotai oleh aku sendiri, Emmet Hernandez (sumbang suara), Zahidil Fernandez (pemetik gitar utama), Amalluddin Boer (pengguris gitar melody), dan sayang kami tak punya pengetuk dram. Haha, sungguh lucu, bagaimana kami print out tab dan kord di perpustakaan, hampir-hampir kantoi dengan kakak perpustakaan, sembunyi-sembunyi menyeludup gitar ke asrama, demi bergelar pemuzik sejati. Pada tahun 2006, saya Emmet Fernandez dengan segala dukacita membubarkan "white color pages" atas alasan belajar, terima kasih teman.. (aku tak lupe lagi kite kantoi main gitar kat asrama, habis semua fire extinguisher kite conteng name "white color pages", haha)

Tahun 2006 , dengan segala kudrat yang ada, aku menubuhkan kugiran baru di tempat baru, dan orang yang baru, bermula dengan aku, Emmet hernandez (bunyi-bunyian mikrofon dan gitar melodi), Aizat Azizantos (pemukul dram), Arif Longistic (gitar teraju utama), Halim Corsades (gitar gema aka bass). Tapi sayang, arif tak dapat meneruskan pelajarannya, susah menurutnya, kami faham, lalu dia pergi, buat selamanya, band kami juga musnah,

Tapi aku tetap bangkit, dengan segala usaha, kami bangun, terciptalah kugiran "the people", aku, Emmet Hernandez ( tukang basah mikrofon), Aqif Vendetta (gitar utama), Azri Abelucci (bass), Easy Vibrato (gitar melody) dan Acap Liberio (ketuk dram)..

sampailah keakhir tahun, kami berpecah sebab sambung belajar..
aku, Emmet Hernandez - Kejuruteraan Maritim , St petersburg Russia
Azri Abelucci - Kejuruteraan Mekanikal, Halifax, Kanada
Aqif Vendetta - Kejuruteraan Mekanikal, Uniten, Malaysia
Easy Vibrato - Kejuruteraan Mekanikal, Australia
Ashraf Liberio - Unikl MSI, (aku x sure major in ape)

Terima Kasih semua!

ps : Gambar diambil ketika nak bayar duit jamming, smasing-masing buat xde duit kecik.Buat Ahmad Azri bin Ahmad Kamal @ Azri Abelucci, semoga anda baik-baik aja esok, terbang ke Halifax.. Semoga gembira-gembira selalu. Tak lupa juga pada Syireen Asyina, Azri pergi ke perantauan hanya sementara, hang jangan dok risaw na..

2 comments:

  1. dude, i got friends there. sahliza yain. u noe her? flash me back ya.

    ReplyDelete
  2. yea, ade.. check la blog die in my blog list

    ReplyDelete