Saturday, November 10, 2012

Gua dan Ari Rahmanda (Bab Rumah Sewa)

Memandangkan Ari adalah pekerja praktikal, maka beliau haruslah mencari rumah sewa yang berhampiran dengan resort untuk memudahkan kerja ulang alik. Suatu petang, semasa waktu rehat gua ternampak Ari di sudut rehat.

Gua : Woi, dah makan?

Ari : Sudah Mil.

Jawab Ari ringkas dan padu.

Gua : Tu, Fara. Awek favorite lu la Ari. Dia dengan Kak Mas tengah on the way ke cafe.

Ari : Ala, biarkan la Mil.

Gua jadi pelik. Selalunya kalau gua tak bercerita pasal Fara pun si indon ni yang beria-ia tanya gua pasal Fara.

Gua : Lu homesick ke apa ni?

Ari : Mil, kamu tau gak di mana ya mau cari rumah sewa yang keren? harganya nggak mau mahal-mahal la Mil.

Gua : owh rumah sewa.. boleh nanti la gua tunjuk lepas kerja. Nanti lepas kerja, tunggu di parkir kereta. okay?

Ari : Nggak susahkan kamu ya Mil?

Gua : Enngak la mas..

Ari jadi lega. Gua fikirkan dia homesick ke apa.

***********************************************************************

Lepas kerja, gua lihat Ari sudah menunggu disebelah kereta. Tanpa banyak cerita, gua terus ke Petronas berhampiran, tuang minya sepuluh ringgit. Waktu tu nak tuang minyak sepuluh ringgit pun berfikir 2-3 kali. Baru gua faham macam mana susah cari duit.

Lepas gua tuang minyak, gua terus menuju ke Orna golf country resort. Gua terus ke bahagian rumah banglo. Ari jadi hairan dan cemas

Ari : Mil, apa benar sini tempatnya. Rumahnya gede semua la mil, pasti mahal ni bayarnya

Gua : Kalau lu nak tau, area melaka ni rumahnya semua full. Sini aja yang ada.

Ari kembali cemas.

Sampai di sebuah lot, gua memberhentikan kereta.

Gua : Lu tunggu sini dulu, aku mau nanya okay?

Ari hanya diam, mukanya tergambar kerisauan seperti risau ditangkap pegawai imigresen.

Gua terus ke rumah berkenaan, tekan doorbell 2 kali dan masuk. Tak sampai 5 minit, gua kembali keluar dan terus masuk kereta.

Gua : Ari, ok set! esok rumah ni kau punya. Sewa bulanan RM 1200

Ari : Kamu gilak ya Mil??! mahal sekali sewanya!

Ari menarik nafas panjang sambil tersandar di seat kereta. Muka beliau kembali kusut seperti di resort petang tadi.

Gua : Hahaha, chill bro.. chill. Itu rumah pakcik saudara gua. Okay, sekarang kita pergi rumah sewa kau, ambik segala barang, duduk rumah aku.

Ari : Yang benar ni Mil? Parents nya kamu bagaimana?

Gua : Dalam rumah tu, gua tinggal sorang. Parents gua ada di Johor. Sewa bulanan, nggak perlu. Lu pun berapa la sangat dapat elaun bulanan tu. Baik lu pakai buat tengok wayang sama Fara.

Ari : Terima kasih ya Mil.

Dalam perjalanan ke Ayer Keroh balik, gua terjebak melayankan Ari makan di gerai bakso. Rindu makanan seberang katanya.

2 comments:

  1. Aku was-was ni kenapa lu baik bangat ama si aril..

    ReplyDelete
  2. Mawie : Gua baik sama dia sebab dia ni baik budaknya

    ReplyDelete