Thursday, November 8, 2012

Gua dan Ari Rahmanda (Bab Bahasa Pengenalan)

Selepas habis SPM, gua mempunyai pengalaman kerja part time di sebuah resort yang tenang, bertempat di Ayer Keroh Melaka. Waktu itu juga, selepas hampir sebulan gua menjalankan tanggungjawab dengan effisien sehingga menarik perhatian bos gua dan anak bos gua yang bernama Nurul Izzah, datanglah seorang lelaki dari tanah jawa atas dasar praktikal di resort itu. Arakian bermulalah cerita gua dengan seorang lelaki bernama Ari Rahmanda

Sewaktu hari pertama bersuai-kenal, gua dah boleh tangkap yang Ari ni perangainya boleh tahan cilaka juga. Hari pertama dah boleh speaking bahasa Indonesia gaul sama gua.

Ari : Namanya shiapa?

Gua : Muzamel. Panggil mel sudah

Ari : owh mil, sudah lama kerja disini?

Gua : Mel, bukan 'Mil'. Itu bunyinya lain dan pelik bro

Ari : Ya iya la, sama aja kan. Aku nggak bisa sih ngomong kaya orang malisia. Bahasa Indonesia itu kan nggak banyak bezanya dari malisia. Yang penting aku bangga sama bahasa ibunda.

Gua geleng kepala mengenangkan perangai Ari, namun jauh disudut hati aku faham situasi dia yang mungkin susah nak menyesuaikan diri di negara asing. Di waktu yang sama maka datanglah satu susuk tubuh berskirt hitam fit, melintas lalu depan kami berdua dan hanya meninggalkan sisa-sisa bau perfume yang menusuk kalbu. Itu adalah kawan office gua. Namanya Fara. Kalau lu orang masih ingat entry "Melodi Okestra Petang", gua pernah cerita perihal Fara disitu.

Secara automatik, dasar mata lelaki tipikal tanpa mengira bangsa dan agama, mata Ari sibuk mengusha Fara.

Ari : Shiapa tu Mil?

Gua : itu rakan kerja. Namanya Fara. Lu pergilah kenalkan diri.

Ari pergi mengenalkan diri ke Fara,

Ari : Hai, my name is Ari.. Ari Rahmanda. Nice to meet you

Fara : I'm Fara, nice to meet you too.

Ari : Maybe if you free sometime, we out.. dinner..

Sebelum Fara sempat menjawab, gua flying kick Ari pada bahagian abdomen lalu rusuknya patah 2.

2 comments: