Wednesday, December 1, 2010

Si Mabuk

Pagi tadi gua sedikit kelam kabut. Gua ke kelas law pada pukul 1.30 petang dan gua tersalah bawak modul. Memang celaka. Nasib gua agak baik sebab lecturer gua takde mood nak cek modul. Balik dari kelas, gua singgah ke kontinen (shopping centre di russia) untuk membeli kad evroset, kira macam kad ring ring untuk gua telefon bonda gua di Malaysia.

Tangan dan tapak kaki gua dah rasa kebas, gua singgah di coffee shop. Gua call bonda gua, line busy. Gua call pulak ayahanda gua, juga busy. Gua call adik gua, dia jugak busy study untuk Spm. Gua call adik gua paling kecik, baru dapat. Susah betul. Lain kali gua kena buat appointment untuk call family gua agaknya.

Hari ini punya weather memang sejuk macam gampang. gua pakai winter socks sama leather shoes macam gua kaki ayam, main ice skating. Gua benci Russian winter macam gua benci novel Potato People masa sekolah dulu.

Nasib gua agak baik sebab masa gua keluar dari kontinen, trolley bus sampai tepat pada masa. Tak payah gua nak tunggu lama sambil mencarut dalam hati. Ada dua orang budak sekolah rendah dalam linkungan umur 7 atau 8 tahun naik sekali sama gua. Sorang pakai snowcap kelabu, dan sorang lagi hitam.

Masa konduktor bas datang, gua hulur student card. Budak snowcap kelabu pun hulur student card, manakala budak snowcap hitam tercarik-carik card dalam poket seluar. Sebelah gua ada seorang pakcik pertengahan umur yang gua syak tengah mabuk. Muka high sambil tangan pegang botol beer. Konduktor bas malas nak menunggu. Dia terus duduk di kerusi khas konduktor.

Pakcik mabuk bising-bising ke arah konduktor sebab tak cek kad budak snowcap hitam. Konduktor bas, serba salah. Sekali lagi dia mintak kad ke budak snowcap hitam. Budak snowcap hitam masih teraba-raba mencari kad di poket seluar. Member dia, budak snowcap kelabu keluarkan beberapa syiling dari poket untuk membayarkan si snowcap hitam tapi tak cukup. Gua agak kesian, gua hulur 20 ruble ke konduktor bas untuk bayarkan tambang budak snowcap hitam.

Pakcik mabuk sound keras ke gua. Gua buat bodoh. Tiba-tiba pakcik mabuk pegang gua punya collar trench coat sambil sound gua macam nak bergaduh. Gua agak terperanjat. Gua tolak pakcik mabuk, gua cakap 'fuck off!'. Brader konduktor datang dan sound pakcik mabuk suruh keluar dari bas. Pakcik mabuk duduk di kerusi sambil mulut masih lagi bising.

Di station berikutnya, gua turun dan berjalan kerumah sambil perasaan gua masih kacau bilau. Gua harap pakcik mabuk mati cepat.

16 comments:

  1. haha!
    pakcik itu memang bikin panas

    anyway, aku teringin nak pakai trench coat, tapi kalau pakai kat Malaysia, ketiak mesti berair sebab panassss

    ReplyDelete
  2. Tina : normal la kan. haha

    Eqa : ape salahnya? haha

    ReplyDelete
  3. Ahahaha. :) Lawak la pak cik mabuk itu. zzz.

    ReplyDelete
  4. orang tengah mabuk memang gila..ahaha..

    dah lama teringin sangat nak pakai trench coat..

    asyik usha2 jek tapi xleh beli..tak sesuai kat m'sia.. =P

    ReplyDelete
  5. kat tempat kau ada jual samsu? pergh layan beb..haha

    ReplyDelete
  6. ok, bab pakcik mabuk pegang collar agak creepy..
    =.='

    ReplyDelete
  7. samak ah trench coat tu. dah tak suci dowh.

    ReplyDelete
  8. really?? You said "fuck off" to the Russian?? Wow. You're so brave.

    ReplyDelete