Tuesday, December 14, 2010

Haru Biru

Pagi itu, tidur gua sedikit terganggu oleh bunyi-bunyi bising dari dalam wad. Gua celikkan mata, yang gua nampak adalah seorang brader gua syak umur dalam lingkungan 24 tahun terbaring di atas katil dengan badan yang membengkak macam incredible hulk. Gua agak terkejut, lalu... gua pun kembali tidur. Maaalas aku layan kau.

Lebih kurang nak dekat tengahari, gua bagun dari tidur. Gua usha brader depan gua tadi. Cilaka, dia dah kembali normal. Lagi la gua terkejut. Cepat betul dia baik. Gua jeles. Gua capai handfon gua dari dalam drawer dan call Cik Puan Besar gua. Ternyata line beliau sibuk. Brader depan gua berjalan ke katil gua..

Brader hulk : sakit ape dik?
Gua : entah la bang, diorang kata pneumonia.
Brader hulk : Ape bende tu??
Gua : macam sakit paru-paru la..
Brader hulk : oh..

Gua tak pasti sama ada brader hulk betul-betul paham atau pura-pura paham.

Gua : Pagi tadi saya tgk abang lain, ni dah sihat. Sakit apa?
Brader hulk : semalam aku potong rumput. Tengah potong tu ade ular tedung. Dia patuknya aku. Sial betul.. Nasib baik akak aku cepat bawak gi spital.

Gua mengangguk. Marah betul brader hulk ni ke ular tedung tu.

Kalau lu orang ingat lagi, gua pernah cerita pasal Aunty Maria. Orang yang tiap-tiap hari bawakkan gua cereal, roti dan susu untuk gua masa Cik Puan Besar gua lambat sampai ke hospital. Aunty Maria datang ke hospital sebab anak dia, Afiq nak dioperate. Gua pun jadik kamcing sama Afiq.

Satu hari, gua sama Afiq keluar dari wad. Afiq bawak gua menggunakan wheelchair. Best betul, tak payah jalan. Hehe. Gua sama Afiq pekena pizza instant sama coke dekat kantin hospital. Ok, gua mengaku.. semua Afiq belanja. Hehehe. Gua bukan kedekut, tapi gua terlupa nak bawak duit sejak cikgu gua, Miss Juliana hantar gua ke hospital.

Afiq : Kau ada mp3 baru-baru tak? aku nak bluetooth
Gua : Ish, mane ade. Aku pakai samsung flip ni je kot.
Afiq : Owh, ok ok.. eh kau tau kan oag?
Gua : aku pun layan gak oag. Apsal?
Afiq : Aku rasa paling best lagu lama dia, ni haa.. aku dengar hari-hari pun tak boring

Afiq pasang lagu Oag-biru dari handfon nokia beliau :



Terangkanlah untuk dia
Terangkanlah untukku
Kerna ku tak selalu menghampirimu
Dan selalu

Oh... Inikah yang kuterima
Kau berlalu tanpa suara
Pandanganmu... pandangannya
Menembusi bayanganku


Gua hampir terlupa Ahad lepas genap 2 tahun Afiq kembali bertemu dia yang maha satu. Bila gua dengar-dengar balik, memang lirik lagu ni macam Afiq. Gua agak menyesal sebab Afiq berlalu tanpa suara...

5 comments: