Saturday, December 4, 2010

Seram versi 2

Kali ni gua nak bagitau lu orang kisah seram gua yang kedua. Kejadian seram yang gua nak ceritakan ini adalah yang paling latest. Masa piala dunia...

Masa piala dunia, gua berada di Malaysia. Cuti summer. Oleh itu, gua yang brader-brader ni akan secara automatik akan melepak di mamak untuk tengok bola. Prinsip tengok bola amat senang. Cari port yang strategik, teh tarik dan pastikan jangan bawak makwe lu orang. Ingat. Pegang kepada 3 benda yang gua cakap ni dan jangan tanya sebabnya.

Owh, lagi satu. Kalau lu orang nak usha makwe-makwe di mamak masa tengok bola, gua bagi tips senang. Datang la mamak bila ada game Liverpool. Lu orang carik la makwe mane yang cakap Fernando Torres tak macho. Kalau ada makwe cakap Torres tak macho, itu semua palsu. Jangan pergi time game Chelsea. Apa lu ingat muka Didier Drogba boleh pancing makwe ke?

Ok ok. Masa piala dunia, memang setiap kali game gua akan ke mamak. Kadang-kadang sampai pukul 4 baru gua balik kerumah. Itu belum lagi kalau game ade masa tambahan. Satu hari Cik Puan Besar gua bersuara :

"Kan dekat rumah boleh tengok bola. Yang sibuk ke mamak kenapa?"

Gua diam sambil tersengih. Ada ke brader-brader lepak tengok piala dunia depan tv rumah?
Tak macho langsung.

"Lain kali kalau habis je tengok bola, terus balik. Jangan nak nak tunggu-tunggu lagi"

"kenapa pulak?"

Gua tanya ke Cik Puan Besar gua sambil tangan sibuk menaip di laptop.

"takde ape la. Bahaya balik lewat pagi"

Cik Puan Besar gua capai spek mata sebab nak membaca surat khabar. Gua malas nak tanya lebih. Gua sambung berfacebook.

***************************************************************

Satu malam, gua ke mamak. Ramai betul orang. Gua pulak boleh sampai lambat, nasib baik member gua dah reserve tempat untuk gua. Murti pulak gua tengok sibuk betul ambik order air. Tau la bangladesh tak penah masuk piala dunia. Tapi ambik la tau hal-hal penting macam ni.

Tak silap gua malam tu match Jerman. Gua balik rumah dalam pukul 4 lebih pagi. Gua balik rumah, gua tutup gate. Gua lepak depan rumah sorang-sorang sambil nyala Dunhill light. Depan rumah gua ada rumah Aunty chinese dari singapura. Kadang-kadang ada orang, kadang-kadang kosong.

Entah kenapa pagi tu mata gua gatal nak usha rumah tu. Gua nampak ada susuk tubuh putih berjalan atas rumah Aunty chinese.

"babi la!"

Gua cakap dalam hati sambil campak puntung rokok ke pasu bunga Cik Puan Besar gua. Pelan-pelan gua masuk rumah, gua kunci pintu dan gua masuk bilik.

Bila gua cerita dengan Cik Puan Besar gua, dia cakap :

"Pak Cik Zahari tu ada cerita. Dia pun pernah jugak nampak perempuan jalan atas bumbung rumah kita. Tu yang jangan nak suka balik pagi-pagi buta!"

Gua diam. Takpe, Espanyol punya pasal, pedulik ape gua sama hantu. Lantak kau la nak jalan ke, lari ke, piknik sekalipun. Espanyol tetap Espanyol! Visca de Espana!


Gua time nak membayar ke Murti. Cilaka, tak boleh diskaun langsung!



Emy, Faiz dan gua. Masa ni Spain menang final
Owh ye, yang jersey Emy tu gua punya. Dia ada jersey Portugal je. haha



9 comments:

  1. gila lahh
    kalau aku sumpah dah stunt je..
    tak mampu buat apa..

    ReplyDelete
  2. eqa : dari stunt, baik lari..

    nona : ape yang nice? haha

    ReplyDelete
  3. Apesal kau tak tegor kakak atas bumbung tu ? boleh buat peneman :D

    ReplyDelete
  4. kau shoot aja bola kat kepala orang yang main main atas bumbung tuh. macam tak ada tempat lain

    ReplyDelete
  5. Ninaa : banyak lagi manusia aku boleh tegur

    Husnatul : Kalau berani, aku dah ambik dslr ambik gambar dia

    Ikmal : Aku tak tau kenapa, mungkin pokok area rumah aku takde yang tinggi

    ReplyDelete
  6. sebab baca cerita ni semalam aku takut nk turun bawah minum air.cesss ahahaha

    ReplyDelete
  7. hui.okke tak pnh experinced yg mcm ni.
    ouhh mmg sy lah mnyokong lverpol tu.haha

    ReplyDelete