Monday, February 1, 2010

Dosa

aku baru balik dari menonton legion, lepas itu aku ke mcd.

sekarang aku duduk, di satu meja didepannya ada satu family.

budak perempuan : x baik makan tangan kiri tau, berdosa

aku lihat abangnya menjeling adiknya sambil makan tangan kanan

ya.. dosa...

sesekali aku terfikir, bagaimana rupa dosa dan pahala aku. sikit ke? banyak ke? yang mana banyak? aku tak tahu. semua urusan dia, pencipta kita

kalau hari kiamat nanti macam mana? pintu taubat masih terbuka untuk kita? atau tak sempat bertemu kiamat kita sudah mati? atau mungkin saja doa2 taubat kita ditolak?

di kubur nanti macam mana? apa malaikat datang dengan senyuman? atau bengis? macam mana agaknya duduk dalam liang lahad sorang2? macam mana agaknya bila hijab dibuka lepas kita mati?

kalau hari pengadilan macam mana? mana satu golongan yang aku ditempatkan? baik ke? jahat ke? saat semua yang kita lakukan di muka bumi ditayang semula, apa amal yang dah aku buat?

kalau lepas pengadilan macam mana? syurga ke? neraka ke? bagaimana pulak dengan titian sirat? luas terbentang ke? atau halus rambut dibelah 7? mungkin saja terkandas dalam laut api?

aku tak nak masuk neraka, aku nak jumpa bidadari syurga..

4 comments:

  1. "Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.”
    (Toha: 132)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. mari kite renung2kan dan selamat beramal!!

    ReplyDelete
  3. bila mula memikirkan kematian, sahlah Allah masih sygkan kita.. ;)

    ReplyDelete
  4. berbuatlah kebaikan selagi ada waktu...Allah suka orang yang berusaha..

    ReplyDelete