Saturday, May 5, 2012

Jupiter & Mars

Suatu hari yang dingin, Jupiter menatap ke luar jendela tanpa berkata apa. Pandangannya tak serasi dengan mentalnya pagi itu. Jalur-jalur cahaya yang tegap memasuki kamarnya dari lubang-lubang jendela menerangi sebahagian lantai kamarnya yang legap. Jupiter menarik nafas panjang lalu dihembusnya perlahan. Mentalnya masih kritikal.

Jupiter lantas ke lemari, mencari baju kesukaannya. Hadiah dari seseorang yang istimewa, dress panjang berwarna merah hati. Imej wajahnya di cermin ditatap Jupiter dalam-dalam dan dihiasi dengan senyuman yang mungkin barangkali kerana memori dia dan baju merahnya. Rambut hitamnya yang melepasi bahu itu di simpul kemas. Sekuntum bunga ros diselitkan dicelah rambut, berdekatan dengan telinga. Jupiter tersenyum lagi.

Bilik legap itu kini sayup dengan suara Ella Fitzgerald yang tak punya peluang lari ke dunia luar. Jupiter mengambil sehelai kertas dan sebatang pen dari laci coklat paling bawah. Rokok dan pen berpindah dari tangan Jupiter berselang-seli. Dilipatnya kertas itu kemas-kemas dan diletakkan dalam envelope biru muda.

Alunan muzik seakan berdansa di dalam kepala Jupiter membuatkan dia begitu asyik menari ditengah ruang biliknya. Tangannya didepa seolah-olah dia sedang menari dengan seseorang.

"hmm hmm hmm"

Suara Jupiter mengikut rentak melodi Ella Fitzgerald. Matanya tertutup rapat dan segala memorinya diimbas kembali dengan kelajuan yang infiniti. Di kala itu egonya berada di paras yang paling bawah dan air jernih mula keluar dari mata Jupiter dan,

"Bam!"

Envelope biru atas meja kini bertompok-tompok merah namun tulisannya masih jelas.

Dear Mars,
I love you like Jupiter.
But inside me disagree.
"my heart"


-Aku, 12.53 pm, #Ella Fitzgerald - Someone to Watch Over Me

No comments:

Post a Comment