Wednesday, February 29, 2012

L'amour de la France

Mata gua masih melilau ke kiri dan ke kanan sambil menghirup espresso di Les Deux Magots. Jarum jam seakan makin ligat meninggalkan aku yang jauh kebelakang. Sudah 5 minit disitu. Lalu satu susuk tubuh dengan dress pendek merah, hat bulu polar bear dan juga kaca mata separa gelap datang melemparkan satu senyuman.

"désolé suis-je en retard?"
(sorry, am i late?)

"aucun Elise :)"
(no Elise :) )

Balas aku simple.

Sebagai seorang lelaki, sifat gentleman itu kena ada. Walaupun kita sedar yang diri kita ni tak romantik tapi sekurang-kurangnya sifat gentleman tu wajib ada.

"So, latte?"

"yea sure"

Gadis yang tadi lambat 5 minit sedang tesenyum seakan-akan ada sesuatu yang membuatkan hati dia sedikit lucu.

"Anything wrong?"

"Eh no la. I just wondering that 'art' on your glass"

Owh, baru aku tau apa yang membuatkan dia tersenyum dari tadi. Di spec mata aku ada cap jari. Celaka. Aku cabut spec, lap dengan napkin.

Senyuman tadi masih lagi terukir tanpa cacat dan..

"Awak punya topi ni original polar bear punya bulu ke?"

"Haha"

Elise ketawa kecil. Mungkin kerana soalan aku mengenai bulu polar bear. Bulu polar bear?? come on la....

"Yea it is.. :) so macam mana dengan kerja?"

"Owh my works are just fine. Quite busy lately la"

"Oh patut la..."

"patut la apa?"

"It took about 2 months baru ada chance having coffee together :)"

"Oh about that.. haha. agak la"

Satu gadis berkemeja putih datang ke meja dan meletakkan secawan latte

"profiter de vos boissons!"
(enjoy your drinks! )

"merci"
(thank you)

2 mata berjumpa dengan 2 mata yang jiwa masing-masing ego dalam menyatakan rasa. Ibarat Espresso dan latte, berbeza namun secara batinnya mereka itu sama.

1 comment: