Tuesday, October 23, 2012

Gua bersama Udi, berbual perihal makwe banking

Bila hari hujan lebat, aktiviti kita jadi terhad. Hari itu aku baru habis menghantar kertas untuk di fotostat. Berapa copy jangan ditanya. Selepas menghantar kertas aku berjalan ke kedai minum Melayu yang tak jauh dari Bank Rakyat sebab Udi dah menunggu disitu.

Udi pula lain cerita. Sementara nak menunggu adiknya pulang dari tuisyen, rutinnya mesti pekena teh tarik sebarang dua gelas. Kalau tidak dengan aku sorang-sorang pun jadi.

Cerita punya cerita, dan dari macam-macam orang yang lalu aku perasan seorang perempuan bertudung biru, beg tangan coklat. 

"Di, gua kalau nak cari gelfren, gua nak yang gitu macam"

"Mana satu?"

"Itu, warna biru"

Lantas 4 mata tertancap pada susuk tubuh perempuan berbaju kurung biru itu

"Gitu macam punya gelfren takkan suka la sama lu"

"Apesal pulak?"

Udi pandang gua serius.

"Gini la gua bilang serius sama lu honest punya. Yela cuba lu pikir. Dengan rambut lu, cara pemakaian lu. Ni, tshirt ni... semuanya foul."

Gua pandang t-shirt gua yang baru gua pakai pagi tadi sambil memikirkan apa yang Udi ingin sampaikan.

"Dah sekarang kita minum dulu. Cerita gelfren tu lu simpan dulu okay? Balik rumah lu fikir dalam-dalam."

Ya. Kehidupan rocker penuh onak dan duri, ranjau yang berbisa. Kalau takat t-shirt lusuh deep purple, makwe banking takkan suka.

1 comment: